Článek
Náchylnější podlehnout reklamám jsou hlavně ženy. Bannery na Čechy zabírají především u oblečení, potravin, elektroniky a léků.
Vyplývá to z reprezentativního průzkumu mezi 512 respondenty, který zjišťoval návyky Čechů při nakupování na internetu. Pro banku Cetelem ho realizovala agentura Stem/Mark.
Reputace prodejce je velmi důležitá
Lidé ale nenakoupí hned tak u někoho. Pro mnohé Čechy je totiž velmi důležitá pověst internetového prodejce. Drtivá většina (93 procent) ji zohledňuje při výběru obchodu a platby za zboží. A téměř polovina oslovených se o ni zajímá při každém nákupu.
Vůbec si reputaci prodejce nezjišťuje pouhé necelé procento lidí. Především však proto, že již mají s daným prodejcem zkušenost, nebo je cena zboží tak nízká, že jim to nestojí za námahu.
Raději dopravu zdarma než rychlé doručení
Při výběru konkrétního internetového obchodu hraje u Čechů vedle reputace prodejce zásadní roli také cena zboží (97 procent) a šíře nabízeného sortimentu (94 procent).
Dopravu zdarma zohledňuje 85 procent stejně jako možnosti platby. Pro Čechy jsou tak důležitější než rychlost doručení, která zajímá čtyři pětiny lidí. Existence dostupného výdejního místa hraje roli u tří čtvrtin dotázaných.
Internet jako hlavní dodavatel zboží
Podle průzkumu si více než polovina lidí, kteří si již zboží přes internet objednávají, dovede představit, že by většinu věcí nakupovala výhradně na internetu, další necelá dvě procenta uvedla, že už tak nakupují.
Na otázku, zda by respondenti nakupovali většinu věcí přes internet, odpověděly kladně téměř dvě třetiny lidí a dalších pět procent uvedlo, že si již většinu věcí on-line pořizuje.
Nakupovat více přes internet než v kamenných prodejnách jsou přitom ochotní spíše muži.
Přes internet Češi nejčastěji nakupují elekroniku (82 procent), oblečení (73 procent), obuv (37 procent), kabelky a tašky (35 procent), šperky a hodinky (31 procent) či například spodní prádlo (30 procent).