Hlavní obsah

Pneumatiky vydrží rozvážným řidičům déle, finanční úspora je znát

Pneumatiky vydrží mnohem déle rozvážným a pečlivým šoférům. Stačí, když si člověk hlídá správné nahuštění, nejezdí stylem brzda-plyn či zatáčky smykem, má v pořádku tlumiče a po zhruba patnácti tisících kilometrů prohodí křížem pozice pneumatik.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto.

Článek

Nejen že se díky správnému tlaku nemusí tak často kupovat nové pneu, ale spotřebuje se i méně paliva a auto má mnohem kratší brzdnou dráhu, než když tzv. plave na podhuštěných gumách a kola odskakují, protože tlumiče je už nedokážou přitlačovat k vozovce.

„Podhuštěná pneumatika se sjíždí nerovnoměrně, a to hlavně po stranách. Špatné tlumiče se zase projevují na pneumatice střídáním více a méně sjetých ploch po straně kola, prodlužuje se brzdná dráha a roste výrazně riziko aquaplaningu,“ vysvětluje svým žákům šéf autoškoly na Praze-západ Milan Werner.

Dobře nahuštěné pneumatiky pomohou snížit spotřebu

Finance

Přehodit křížem

Bezpečná životnost pneumatik se prodlouží také tím, že se zhruba po patnácti tisících kilometrech vymění křížem u vozů, které to umožňují, jejich pozice z přední nápravy na zadní a naopak. Díky tomu se pneumatiky opotřebují rovnoměrně.

Změna pozice pneumatik může až zdvojnásobit počet kilometrů, které pneumatika na bezpečné úrovni  vydrží. Jízda smykem či ostré starty s protáčejícími se koly dokážou odepsat nové pneumatiky i za pouhý jeden den, což je vidět například na řidičských kurzech na okruhu v Mostě.

A dále, kdo jezdí v létě na zimních pneumatikách, sice neporušuje zákon, ale musí se smířit nejen s  hučením během jízdy, ale i s tím, že vzorek ve vysokých teplotách mizí i  dvakrát rychleji než v zimě.

„Nikdy byste neměli pneumatiky nechat kompletně opotřebovat. Rozumným limitem pro výměnu je zbývající hloubka běhounu čtyři milimetry. Jakmile klesne pod tuto hranici, vlastnosti pneumatiky se citelně zhorší, zejména pokud jde o její odolnost vůči aquaplaningu. Zvyšuje se také riziko defektu,“ říká vedoucí centra péče o  zákazníky ze společnosti Nokian Tyres Matti Morri.

Zimní pneumatiky nejsou všechno. Auto v zimě potřebuje i další péči

AutoMoto

Vliv na životnost má rovněž kvalita pneumatik. Prémiové značky jsou sice při pořízení dražší, ale řidičům se to vrátí v prodloužení bezpečné životnosti až o dvě třetiny.

Například pneumatiky Nokian Tyres pro SUV vozy a užitková vozidla obsahují aramidové vlákno, jaké se používá do neprůstřelných vest, které zpevňuje bočnice pneu. Snižuje se tak riziko proražení například při najetí na obrubník.

Na životnost pneumatiky má také vliv jejich správné skladování. Nejlepším místem je chladné a suché místo chráněné před sluncem.

Letité gumy vyměnit

I ten, kdo jezdí málo či rozvážně a vzorek tak téměř neubývá, by si měl hlídat stáří pneumatiky.

Po šesti letech by je měl stejně vyměnit, byť mají ještě dobrý vzorek. Časem totiž každá pneumatika tvrdne.

„Měli jsme tady pána, který koupil téměř dvacet let staré osobní auto. V  pěkném stavu. Pneumatiky, zimní i letní sada, byly původní. Vzorek nebyl ani do poloviny sjetý. Takové gumy by už vlastně možná nesjel nikdy, protože jsou totálně tvrdé. Jenže je to nebezpečné. Mají pak už velmi malou přilnavost,“ vysvětlil Právu technik pneuservisu Červený.

Související témata:

Výběr článků

Načítám