Článek
Ten spočívá v tom, že banka spotřebitele obrazně řečeno stáhne částku od banky prodejce, pokud neprokáže, že zboží doručil.
Zkušenosti ESC ukazují, že banky svým klientům mnohdy vycházejí vstříc, i když k provedení chargebacku nejsou povinovány zákonem. Podobný postup pro vracení plateb po porušení smlouvy funguje i u některých elektronických platebních systémů. Při platbě převodem mezi bankovními účty ale takovou pomoc očekávat nelze.
Co dělat, když zásilka dorazila poškozená

„Někdy si spotřebitelé neověří, od koho nakupují, a zaplatí rizikovému e-shopu. Nebo někteří menší, jinak féroví prodejci mohou mít problémy kvůli vysokému počtu objednávek, nedoručují zboží v uvedených termínech a nestíhají ani vracet peníze. Pokud spotřebitelé zaplatili kartou nebo prostřednictvím elektronického platebního systému, resp. elektronické peněženky, je zde možnost získat své peníze zpět,“ říká Ondřej Tichota z ESC, které pomáhá řešit nároky vůči obchodníkům z jiných zemí EU, Velké Británie, Norska a Islandu.
U platby převodem to obvykle nefunguje
Podle Tichoty je vhodné obrátit se na oddělení reklamací plateb banky vydávající karty, protože běžní zaměstnanci poboček nemusí být vždy informováni o chargebacku, který je nástrojem karetních asociací. Pokud jde o systémy elektronických peněženek, pomoci může zákaznická podpora.
Finanční poradna: Jak se vyhnout nástrahám při online nákupu

„Někdy banky provedou chargeback i v případě, kdy prodejce odmítá odpovědnost za dodání jiného než objednaného zboží.
Spotřebitelé by měli mít připravené podklady pro vydavatele karty, včetně objednávky, faktury a komunikace s prodejcem,“ upozorňuje Tichota. „Vždy je dobré si rozbalování zásilky nafotit nebo natočit. Takový záznam se může hodit také, když je zboží dodáno poškozené,“ radí.
Vánoce přes internet: Češi odeslali 30 milionů objednávek

Obvykle nelze získat peníze zpět po platbě bankovním převodem. „Proto podvodníci obvykle vyžadují platby bankovním převodem. Tak doporučujeme platit jen u e-shopů, které spotřebitel zná nebo které si dobře prověřil,“ zdůrazňuje Tichota. K prověření prodejce může posloužit i návod na stránkách ESC.