Hlavní obsah

Otevřené bankovnictví se rozjíždí

Právo, Novinky, Barbora Buřínská, Jakub Svoboda

Většina bankovních klientů chce obsluhovat své účty z jednoho místa. Služby takzvaného otevřeného bankovnictví v Česku umožňuje již několik bank a do konce roku se k nim plánují přidat další.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Ke klientům se tak postupně dostává možnost spravovat své platební účty, které mají u různých bank, a provádět s nimi některé operace prostřednictvím jen jedné mobilní nebo internetové aplikace.

Jak ukázal průzkum agentury STEM/MARK pro ČSOB, klienti tuzemských bank se o otevřené bankovnictví zajímají. Tři pětiny oslovených projevily zájem o obsluhu svých účtů v různých bankách z jednoho místa.

Otevřené bankovnictví umožnila evropská směrnice známá pod zkratkou PSD2 (Payment Services Directive 2), jejímž cílem je vytvoření jednotného platebního trhu prostřednictvím regulace bank a nových poskytovatelů platebních služeb. Z ní vychází i nový český zákon o platebním styku, který vstoupil v účinnost letos v lednu a převádí tuto směrnici do české legislativy.

První byla Creditas

Pozici lídra v zavádění novinek otevřeného bankovnictví si drží banka Creditas, která klientům již několik měsíců umožňuje v internetovém bankovnictví propojení účtu s účty Fio, Equa bank či Air Bank. Brzy k nim přibude i Česká spořitelna (ČS).

Co zavedla směrnice PSD2
Jejím smyslem je umožnit Evropanům, aby si mohli lépe řídit a plánovat rodinné finance.
Lidé budou mít možnost si díky aplikaci banky, případně nebankovního poskytovatele, který získá licenci ČNB, prohlížet transakce a zůstatky účtů u více bank až tři měsíce nazpět nebo z nich rovnou platit.
Výslovně zakazuje účtovat poplatky za platbu kartou. Většina obchodníků si přirážku za platbu kartou ale už stejně neúčtovala.
Zkracuje dobu na vyřízení klientských stížností z 30 na 15 dnů a snižuje klientskou spoluúčast u podvodných transakcí na 50 eur (zhruba 1300 Kč).
Banky mají nově povinnost vrátit klientům peníze za neoprávněně provedené transakce do jednoho pracovního dne a až následně například vymáhat takovou transakci po třetích stranách.
Směrnice zpřísňuje autentizační a autorizační postupy a zavádí takzvané silné ověření klienta.

Zjistit zůstatek na svém běžném účtu vedeném u Air Bank, České spořitelny, ČSOB či mBank mohou i klienti Moneta Money Bank (MMB). Takzvaný multibanking (služba umožňující připojení účtů klienta vedených u jiných bank) jim přináší nejnovější verze mobilního bankovnictví Smart Banka.

Komerční banka chce podle svého mluvčího Pavla Zúbka zpřístupnit možnost správy účtů třetím stranám do konce letošního roku.

Služby otevřeného bankovnictví během letošního roku plánují umožnit i další banky, například ČS, jejíž API (rozhraní, které umožňuje přístup třetím stranám) využívají už dvě desítky největších firem, například dárcovský portál Darujme.cz či fintechy (firmy zabývající se finančními technologiemi) Upvest a Lime.

„S fintechy KoalaPhone a PayStory máme připravená hotová produkční řešení a diskutujeme konkrétní podmínky jejich nasazení. S dalšími dvěma fintech společnostmi Budgetbakers a Roger jednáme o spolupráci v rozsahu směrnice PSD2, nicméně podmínkou spolupráce je, aby tyto fintechy získaly příslušné PSD2 licence,“ informoval Právo mluvčí ČS Filip Hrubý.

Banka podle něj jedná o spolupráci s dalšími zhruba třemi desítkami klientů, od operátorů přes obchodní řetězce až po dodavatele energií.

Od května ČS také umožňuje klientům, kteří chtějí využívat služeb společnosti Sazka, automatické ověření totožnosti v jejich internetovém bankovnictví. Stejnou službu svým klientům poskytuje také Moneta Money Bank (MMB).

„Postup je velmi jednoduchý. Stačí mít aktivní internetové bankovnictví a mobilní telefon, na který vám přijde ověřovací SMS kód. Údaje zadáte na naší stránce, kde zároveň udělíte souhlas s odesláním svých identifikačních údajů třetí straně,“ vysvětlil Jakub Švestka, tiskový mluvčí MMB. Co se týká dalších služeb otevřeného bankovnictví, banka podle Švestky do budoucna plánuje nabídnout svým klientům například možnost přes její mobilní bankovnictví Smart Banka zadat u jiné banky platební příkaz či zobrazit historii transakcí.

Bezpečnost na prvním místě

I přesto, že mají klienti o otevřené bankovnictví zájem, zároveň jich více než 70 procent vyjádřilo obavy z toho, že jejich finanční data mohou být snáze zneužita, a přibližně dvě třetiny dokonce mínily, že novinka otevírá dveře podvodníkům a zlodějům.

„Bezpečnost našich klientů je pro nás vždy prvořadá. Máme tak za sebou i před sebou řadu měsíců příprav a testování všech systémů a platforem,“ uvedl k tomu programový manažer z ČSOB Jan Blažek.

Banka počátkem července spustila otevřené bankovnictví v interním testovacím režimu. „Ostrý provoz bychom měli spustit od listopadu,“ dodal Blažek. Klientům ČSOB bude multibanking v internetovém bankovnictví zprovozněn v prosinci.

O využívání služeb PSD2 rozhoduje vždy klient banky, který může přístup třetím stranám zakázat, nebo povolit. Stejně tak pro potvrzení plateb budou klienti nadále využívat autorizační nástroje banky, kde mají vedený účet.

Třetí stranou je poskytovatel s oprávněním poskytovat službu nepřímého provedení platebního příkazu nebo informování o platebním účtu. Oprávnění k poskytování těchto služeb vydává u nás Česká národní banka.

Ta Právu potvrdila, že několik žádostí o rozšíření povolení o platební služby (nepřímé dání platebního příkazu, informování o účtu) a povolení ke správě informací o účtu nyní zpracovává.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám