Článek
To, proč lidé dodavatele energií nemění, je podle dTestu zřejmé - nabídka na trhu je nepřehledná a pro spotřebitele je proto obtížné zhodnotit, jestli se jim změna dodavatele vyplatí.
„Vyznat se v nepřeberném množství nabídek, porovnat cenu s konkurencí a najít pro sebe nejvýhodnější produkt je pro běžného smrtelníka velmi obtížné a časově náročné. Jen malá část spotřebitelů si dokáže sama spočítat, kolik skutečně při daném tarifu zaplatí,“ upozornil ředitel dTestu Martin Černý.
Lidé se podle něho obávají velké administrativní náročnosti změny dodavatele a bojí se, aby nenaletěli podvodníkům. Uvádějí také, že se v energetice nevyznají a nevědí, jak postupovat.
Všechny zmíněné překážky zřejmě přispívají k tomu, že v průzkumu třetí nejčastější odpovědí respondentů na otázku, proč nemění dodavatele, bylo „nechce se mi to řešit“.
Druhá hromadná změna dodavatelů energií
Přitom výdaje domácností na energie nejsou zanedbatelné. Podle údajů Evropské komise za rok 2015 tvoří 6,4 procenta z celkových výdajů domácnosti, český Energetický regulační úřad uváděl v roce 2012 dokonce 10 procent.
„Změnit dodavatele energií by mělo být stejně obvyklé a jednoduché jako změnit jakéhokoli jiného obchodníka – když nejste spokojení se službami či cenou, prostě jdete jinam. Jsme si překážek na českém trhu s energiemi vědomi, proto jsme se rozhodli změnu dodavatele spotřebitelům již podruhé zprostředkovat formou aukce,” dodal Černý.
Registraci do hromadné změny dodavatele elektřiny a plynu 'Chci výhodnější energie' spustil dTest v polovině prosince, zúčastnit se mohou domácnosti z celé České republiky, přičemž registrace je nezávazná. Samotná aukce proběhne v únoru letošního roku.
Úspory i desítky tisíc korun
V rámci první hromadné změny dodavatelů energií pořádané dTestem změnilo vloni dodavatele téměř 20 tisíc domácností. Dohromady ušetřily více než 140 miliónů korun. Průměrná roční úspora domácností byla 2883 korun v případě elektřiny a 8707 korun v případě plynu.
Úspora mnohých domácností se však vyšplhala i k desetitisícovým částkám. Téměř polovina zapojených domácností změnila dodavatele u obou komodit, tedy u elektřiny i plynu. Dvě pětiny domácností změnily pouze dodavatele elektřiny a každá sedmá pouze dodavatele plynu.
Nejvíce domácností se do kampaně zapojilo v Praze, Středočeském, Jihomoravském a Moravskoslezském kraji.
Hromadná změna dodavatele je založena na principu kolektivního nákupu: čím více lidí se zapojí, tím silnější vyjednávací pozici mají, a tím lepší podmínky dodávek elektřiny a plynu mohou získat. V Evropě se jedná o běžnou metodu, jak ušetřit peníze.