Hlavní obsah

Operátorům platí Češi až dvakrát víc než Britové

Právo, Jindřich Ginter

Češi mobilním operátorům za telefony a služby stále platí až dvakrát více než Britové. A to navzdory loňskému zlevňování. Všímají si toho pozorní čtenáři. Do očí bijící je rozdíl u telefonu. Brit ho dostane skutečně zadarmo, Čech ho musí splácet.

Foto: Petr Hloušek, Právo

V první polovině loňského roku všichni tři operátoři v Česku s velkou slávou nabídli výrazně levnější tarify. Stalo se tak po letité kritice, že Čechy dřou v porovnání se západní Evropou z kůže.

Článek

Všichni operátoři bez rozdílu značky na to mají lakonickou odpověď: Srovnávejte jen domácí nabídky určené pro Česko, na Západ se nedívejte, tam je jiný trh.

Jinými slovy: v Británii (UK) je více klientů, takže si firmy mohou ekonomicky dovolit dávat telefony opravdu zadarmo a nemusí vytvářet virtuální lákadla. Mnozí Češi se ale nehodlají smířit s odpovědí, aby se dívali jen po svém dvorečku, když jsme součástí EU.

„Může mi někdo racionálně vysvětlit, v čem jsou moje peníze horší než peníze občana Velké Británie?“ konfrontoval čtenář Michal Parso svého operátora s nabídkami pro ČR a Británii. Srovnání je konkrétní, jasné a dokazuje, že operátoři ve skutečnosti stále Čechy kasírují více než zákazníky na Západě, i když o něco méně než před dvěma třemi lety.

Brit telefon dostane a zaplatí za 24 měsíců 22 tisíc korun. Čech ho splácí a uhradí až 45 tisíc

„V Česku, kde je třikrát nižší životní úroveň než v Británii, vám musí klienti s historií zaplatit za HTC One 14 377 korun. Naproti tomu klient v UK za tentýž telefon neplatí vůbec nic. Dostane jej zkrátka už k službám, za které v přepočtu platí necelých tisíc korun měsíčně,“ srovnává Parso.

Podle něho sice operátor umožní Čechům telefon splácet bez navýšení, jenže ať operátoři výhody pro ČR marketingově lakují, jak chtějí, Britové zkrátka neplatí nic. Telefon v hodnotě více než čtrnáct tisíc korun dostanou prostě gratis.

„Sleva za věrnost? K smíchu. Nabízejí ji sice ve výši až tří tisíc korun, jenže reálně vám uznají 300 korun. Přitom si vás zavážou na 24 měsíců,“ dodal čtenář.

Sečetl, co za srovnatelnou službu operátorovi uhradí Čech a co Angličan. „Brit zaplatí za 24 měsíců v přepočtu 22 tisíc korun. Čech i po započtení slevy uhradí podle hodnoty tarifu 36 až 45 tisíc korun,“ shrnul Parso.

Operátor: Vždyť ceny stlačujeme. Dívejte se jen v ČR

Operátor jeho srovnávací výpočty nijak nezpochybnil, nekorigoval, nevyvrátil. Odbyl ho lakonickou odpovědí, že se má držet jen toho, co se nabízí v Česku.

„Srovnávejte nás prosím s konkurencí na našem trhu. Ceny ovlivňuje řada faktorů, někde jsou levnější hlasové služby, jinde zase třeba data. Český trh je velice konkurenční, ceny obecně neustále klesají. Vodafone je právě tím, kdo již od dob Oskara stlačuje ceny na českém trhu,“ odpověděla klientovi pracovnice oddělení péče o zákazníky Vodafone.

Žádný konkrétní údaj, věcné zdůvodnění, proč Brit platí o tolik méně než český zákazník.

Operátoři přitom u nás rýžovali z prokazatelně mnohonásobně přemrštěných cen léta, takže tento čtenář, stejně jako tisíce dalších, nevidí žádný racionální důvod, proč by Češi už konečně neměli dostávat stejné nabídky jako klienti v jiných zemích evropského společenství. Tzv. zaváděcí náklady operátorů jsou už dávno zaplaceny.

Službu vypovíte, ale fakturují dál

Kromě toho se objevují případy, že zákazník požádal operátora na pobočce o ukončení služby a zrušení čísla, ale operátor mu i nadále, navzdory opakovaným žádostem o ukončení, posílal další a další faktury, byť klient už službu nečerpal a faktury byly vystaveny dávno po výpovědním termínu.

U jednoho z klientů trvalo tři měsíce, než se po četných voláních na zákaznickou linku a reklamační oddělení podařilo fakturování zarazit. Přitom z oddělení marketingu témuž klientovi opakovaně po telefonu vnucovali nové služby. K zbláznění a pro vztek.

Situaci, kdy operátora nemůžete ani po opakovaných žádostech ze sebe setřepat, ale rozhodně nenechte plavat. Musíte důrazně vyžadovat písemné storno faktur a písemné potvrzení, že operátorovi ve skutečnosti nic nedlužíte.

Jinak se vám po určité době může stát, že neoprávněně vystavené faktury systém operátora přehodí jako neuhrazené do vymáhací mlýnice a tyto neprávem naúčtované částky z vás budou dolovány exekučně, a to se značným navýšením.

Prokazovat pak zpětně, že jste službu řádně a včas vypověděli, přitom bývá problematické, protože například na pobočce vám žádný doklad o tom, že jste požádali o ukončení služby a čísla, nevystaví ani na požádání. Vše je přece řešeno elektronicky – jenže elektronicky to vede operátor, ne klient.

Prokazovat pak zpětně, že jste službu řádně a včas vypověděli, pak nemáte vlastně čím – nemáte totiž nic v ruce.

Výběr článků

Načítám