Článek
Je to úspěch, protože složenky za telefon bývají podle exekutorů jedny z prvních, které lidé přestávají včas hradit.
„Ze statistik pohledávek, které máme, vyplývá, že letos je patrný mírný pokles počtu neplatičů za mobilní volání. U domácností dlužících za služby mobilních operátorů došlo za letošní leden až červenec ve srovnání se stejným loňským obdobím k poklesu o 16 procent. Průměrný dluh však mírně stoupl ze 7100 na 7400 korun,“ oznámila ve své zprávě jedna z největších vymáhacích firem, M.B.A. Finance.
I když tato čísla nereprezentují celý trh, jsou významným indikátorem. Náznak poklesu zřejmě Českému telekomunikačnímu úřadu (ČTÚ), jenž dává razítka na exekuce kvůli neplaceným fakturám a složenkám za telekomunikační služby, příliš neuleví.
Nezvladatelnou haldu spisů se proto ČTÚ stále usilovně snaží za podpory ministerstva spravedlnosti přehodit na již tak zavalené soudy.
Neplatičů nepřibývá, jsou však beznadějnější
Mobilní operátoři Právu sdělili, že množství dlouhodobých pohledávek je poměrně stabilní, i když dochází k výkyvům v řádu jednotek procent. Pokles počtu nových dlužníků za mobil tedy zatím nepotvrdili.
Velkým problémem podle nich je, že se zvyšuje počet lidí, od kterých se peníze nedaří vůbec vymáhat. „Když už někdo dluží, je složitější peníze vymoci,“ potvrdil Právu mluvčí Telefóniky Czech Republic Hany Farghali.
Červencový průzkum mezi členskými společnostmi Asociace inkasních agentur navíc zjistil, že 14 procent dlužníků v portfoliích inkasních agentur má více než jeden dluh. Velmi často se jedná o tzv. opakované dlužníky, kteří i když svůj dluh uhradí, brzy se dostanou do prodlení znovu.