Článek
„Na on-line nakupování se spotřebitelů ptáme pravidelně již pět let. Díky tomu můžeme průběžně sledovat jejich pohled na e-shopy i vývoj jejich preferencí,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
Nejvíce v internetových obchodech nakupují mladí lidé se středním a vyšším vzděláním. Na druhou stranu generace zákazníků, kteří provedli v e-shopech vůbec první nákupy okolo roku 2000, nadále tomuto způsobu pořízení zboží zůstává věrná.
Také dnešní třicátníci nakupují na webu čím dál víc, a tak již brzy průzkumy potvrdí, že na internetu nakupují prakticky všichni a stále častěji.
Důkazem toho je, že 73 procent internetových uživatelů nakoupí alespoň jednou za čtvrt roku. Oproti tomu v roce 2010 to bylo pouze 49 procent z nich.
Jak nakupují lidé na internetu v rozdělení podle věku | ||
---|---|---|
Věk | 2010 | 2015 |
25 – 34 let | 62 % | 82 % |
35 – 44 let | 47 % | 74 % |
45 – 54 let | 39 % | 74 % |
Zdroj: APEK |
„On-line nákupy jsou již běžnou součástí života ve všech věkových kategoriích. Samozřejmě, rozdíl je stále ještě v četnosti, ale i to se postupně mění. Sledujeme tak výrazný nárůst počtu nákupů především u lidí starších 35 let,“ uvedl Vetyška.
Muži nejvíc kupují počítače, ženy oblečení
„Rozdíly v nakupování a výběru zboží jsou stále patrné mezi oběma pohlavími. Řekl bych, že můžeme mluvit až o stereotypech – muži nejčastěji nakupují počítače a elektroniku, ženy oblečení a kosmetiku či parfémy,“ dodal Vetyška.
Více než polovina dotázaných mužů si loni přes internet koupila počítače, notebooky či hardware, ženy pak nejčastěji nakupovaly oblečení a obuv – tři pětiny žen si v e-shopu objednalo v minulém roce alespoň jeden kus zboží z této kategorie.
I na dalších dvou příčkách se nákupy rozcházejí podle pohlaví – u žen je druhou nejoblíbenější kategorií kosmetika a produkty pro zdraví a krásu (uvedla více než polovina dotázaných žen), třetí pak slevové kupony a vouchery (45 procent). U mužů jsou na druhém místě mobily (39 procent) a na třetím sportovní oblečení a vybavení (37 procent).
„Z pohledu celkové popularity jednotlivých kategorií dosáhly oblečení a obuv za uplynulých pět let významného růstu a drží se na prvním místě mezi nákupy spotřebitelů, a to z 36 procent v roce 2010 na cca 48 procent v roce 2015.
Dlouhodobě stoupá také obliba produktů pro zdraví a krásu (z 26 procent na 36 procent) nebo knih (z 30 procent na 35 procent). V kratším horizontu samozřejmě raketově rostou nové produkty, jako byly v roce 2012 slevové kupony (z 0 procent na 38 procent),“ komentoval výsledky sledování Vetyška.