Článek
Důvodem poklesu ceny je podle Cebie vyšší stáří prodávaných aut, které v průměru narostlo o dva a půl měsíce na 9,3 roku. Stáří ojetých aut s tuzemským původem se zvýšilo o tři čtvrtě roku na 7,9 roku.
Mírnému zlevnění pomohly i dlouhodobé akční ceny u vybraných nových vozidel, které se následně projevily poklesem cen u zánovních ojetin do dvou let stáří.
Snižovaní cen v poslední době registroval i internetový bazar Sauto.cz. „Mezikvartálně ve druhém čtvrtletí došlo k poklesu cen o 2,6 procenta z 389 tisíc na 379 tisíc korun,“ sdělil Novinkám produktový analytik Pavel Chmelík. Meziročně zatím vozy na Sauto.cz ještě zdražovaly, trend se ale nyní otáčí.
Česko zůstává rájem ojetých kombíků

Podle Cebie je ale letos také menší nabídka ojetých vozidel na trhu, a to meziročně o 2,9 procenta. K významnému poklesu došlo u dovezených aut, jejichž počet se v porovnání s loňskem propadl o 12 procent. Do Česka se letos dovezlo 71 568 ojetých osobních aut, o 9801 méně než ve stejném období uplynulého roku. Podíl aut s českým původem se zvýšil o sedm procentních bodů na 49 procent.
Průměrná hodnota na tachometrech prodávaných ojetých osobních vozů byla letos 144 tisíc kilometrů, meziročně o tři tisíce kilometrů méně.
„Vzhledem k tomu, že se nesnižuje průměrné stáří prodávaných vozů, lze usuzovat, že dochází k častějšímu stáčení tachometrů nebo se tachometry stáčí o větší počet kilometrů,“ komentovala mluvčí Cebie Barbora Minksová.
Koupil mírně ojetý Mercedes, auto ale bylo stočené o 400 tisíc kilometrů. Soudy se neshodly, co s tím

Riziko nese zákazník
Podíl prodávaných aut s naftovým motorem činil 48,5 procenta a benzinových skoro 47 procent. Nejprodávanějšími modely byly Škoda Octavia s desetinovým podílem, Škoda Fabia s takřka šesti procenty a na třetí příčce skončila Škoda Superb se 3,8 procenta trhu. V první desítce modelů jsou také automobily značek Volkswagen, Hyundai, Ford a BMW.
Vozy na elektřinu tvořily 1,33 procenta trhu. Loni ve stejném období to bylo jen necelé procento. Zatímco tehdy bylo na elektřinu zhruba každé 113. auto z nabídky, letos je to zhruba každé 75.
Mnoho vozidel stále nemá platnou technickou kontrolu, ačkoliv se jejich podíl snížil z 22,2 na 19,7 procenta. Důvodem ale může být zmíněný nižší počet dovezených aut ze zahraničí.
Pozor na vozy se zatajenou havárií. Naleštěné vraky bývají předražené o stovky tisíc

„Pro zákazníky to v každém případě znamená, že u těchto vozidel nesou finanční zátěž následného provedení STK a kontroly emisí, ale především nesou riziko, že vozidlo těmito kontrolami neprojde a budou ho muset na své náklady uvést do provozuschopného stavu,“ upozornila Minksová.
Průměrná doba prodeje ojetého auta se letos zvýšila z loňských 63 na 65 dní, oproti prvnímu letošnímu kvartálu se o den prodloužila.
Podíl jednotlivých barev mezi prodávanými ojetými auty se oproti loňsku prakticky nezměnil. Opět dominují šedé a bílé vozy následované černými, modrými a stříbrnými. Nejprodávanější barvy kopírují do značné míry barevné trendy mezi auty z vozových parků firem.
Elektromobilů v nabídce bazarů přibylo, ale pořád jich je jen zlomek
