Hlavní obsah

Novinka v bankovnictví: peníze se dají z účtu posílat na číslo mobilu

Není potřeba znát číslo účtu příjemce. Stačí číslo mobilního telefonu. Od úterý na něj mohou lidé posílat peníze u prvních šesti bank, které spustily nový systém plateb. Další dva bankovní ústavy to umožní v příštím roce.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

„Službu mohou používat jen klienti zapojených bank,“ řekl Petr Hládek z České bankovní asociace. Horní limit na poslání peněz je 5000 korun, spodní je jedna koruna. Kvůli bezpečnosti.

I tak ale půjde o většinu plateb, které se v Česku uskuteční. Podle bankovní asociace je jich 68 procent ze všech odeslaných částek. U některých bank je to dokonce více. „Podíl plateb do pěti tisíc korun činí u našich klientů za první polovinu letošního roku přes 82 procent,“ řekl Jiří Suchý z Airbank. Třeba u České spořitelny je to přes 70 procent.

Platby na kontakt je možné uskutečňovat pouze v korunách. Využívat je lze u účtů registrovaných na fyzické osoby, a to i na podnikající fyzické osoby.

Centrální banka spustila registr pro posílání peněz na číslo mobilu

Finance

Už teď je možné službu využít u Air Bank, České spořitelny, ČSOB, Fio banky, Komerční banky a Raiffeisenbank. Po Novém roce se připojí i Moneta Money Bank a UniCredit Bank.

Aby mohli lidé službu využít, musejí zapsat své mobilní číslo do registru České národní banky, a to prostřednictvím telefonu či elektronického bankovnictví. Tedy pokud chtějí peníze tímto způsobem přijímat. Odesílat je mohou i ostatní klienti uvedených bank.

„Registr mohou využívat jen banky,“ upozornil Jan Schmidt z ČNB. Telefonní čísla tak nikdo nepovolaný nezjistí, podléhají zákonům a nařízením na ochranu osobních údajů. Lidé se nemusí bát, že údaje z registru někdo zjistí a zneužije.

Využít lze i slovenská čísla

K jednomu účtu lze přitom přiřadit více telefonních čísel. Naopak jedno telefonní číslo lze využít jen k jednomu účtu. „Do registru lze zapsat čísla s předvolbou +420, tedy česká, a +421, tedy slovenská,“ uvedl Schmidt. O tom, že by do budoucna přibyla i telefonní čísla z dalších zemí, se teprve uvažuje.

Banky už v bankovnictví pro zanesení čísla mají nastavené příslušné „kolonky“. V nich je možné si předvolby i nastavit. Ve většině z nich po nastavení čísla přijde potvrzovací SMS, případně e-mail.

Pokud někdo bude peníze posílat, zobrazí se mu po vyplnění telefonního čísla i jméno toho, na koho je v registru zapsáno. Bude tak možné si ověřit, že je zapsal správně. Je to kvůli bezpečnosti, aby peníze omylem nepřišly někomu jinému. Platba by měla příjemci dorazit okamžitě.

Banky si od spuštění této služby slibují zjednodušení. Snazší placení pro zákazníky a také méně chyb při zadávání údajů o příjemci platby. „Číslo účtu je pro většinu klientů obtížně zapamatovatelné a při zadávání plateb může dojít k chybám. Platba na kontakt by měla chyby platby minimalizovat,“ dodal Vladimír Vojtíšek z ČSOB. Pomůže to ale podle něj i při ochraně před kyberpodvodníky.

V posledních letech banky zaznamenaly strmý nárůst klientů, kteří používají mobilní bankovnictví. Od počátku roku 2019 do poloviny letošního roku vzrostl jejich průměrný počet o 110 procent.

Banky zdražují potvrzovací SMS

Finance

Výběr článků

Načítám