Článek
I Ježíšek může občas udělat chybu, a proto každoročně po Vánocích navštěvují obchody zákazníci, kteří chtějí své vánoční dárky vrátit nebo vyměnit za jiné.
V kamenných obchodech můžete narazit
Pokud s nevhodným zbožím vyrazíte do běžného obchodu, počítejte s tím, že vám prodejce nemusí vyhovět. Provozovatelé kamenných obchodů totiž nejsou ze zákona povinni nechtěné zboží vyměnit nebo za něj vrátit peníze. Špatná velikost, nevhodná barva nebo fakt, že jste stejný dárek dostali dvakrát, vás neopravňuje požadovat vrácení peněz.
Většina obchodníků se však snaží zákazníkům vyhovět a možnost výměny či vrácení zboží nabízí. Podmínky si ale každý může určit sám. Někteří prodejci tak mohou vyžadovat vrácení dárku v původním obalu, někteří zase umožňují pouze možnost výměny za jiné zboží.
Pokud prodejce možnost vrácení dárku slíbí, je tímto slibem zavázán
„Podmínky prodejce, za jakých jsou ochotni vrácení zboží či výměnu akceptovat, je nutné respektovat. Pokud například podmiňuje možnost vrácení zboží či výměnu pouze v originálním obalu, s účtenkou nebo s visačkami, je nutné zboží vrátit v souladu s těmito požadavky, jinak má prodejce právo vrácení zboží či výměnu odmítnout,” uvedla pro Právo Kateřina Tomčíková, advokátka ze společnosti Vilímková Dudák & Partners .
Individuální může být i doba, po kterou je možné nevyhovující zboží vrátit. Standardně začíná na 14 dnech, výjimkou však není ani více než měsíční lhůta pro výměnu zboží. Při nákupu dárků v kamenném obchodě tak odborníci vždy doporučují zeptat se včas na možnosti případné výměny.
„Pokud prodejce možnost vrácení dárku slíbí, je tímto slibem zavázán. Slib možnosti výměny i konkrétní podmínky by při tom měly být vždy uvedeny písemně, například na webových stránkách prodejce nebo v letáku,“ upozornil Tomáš Kunc ze společnosti Senior Safe.
K vrácení dárku z e-shopu důvod nepotřebujete
V případě nákupu přes internet však platí jiná pravidla. Každý zákazník má ze zákona právo zboží do 14 dnů vrátit bez udání důvodu.
„V tomto případě tak stačí prodejce informovat, že od smlouvy odstupujete a zboží mu zaslat zpět. Náklady na poštovné však ve většině případů platí sám zákazník,” uvedl Kunc.
Lhůta pro vrácení zboží přitom začíná běžet ode dne vyzvednutí zboží, nikoliv od data, kdy bylo zboží odesláno. V případě, že byl dárek, který nechcete, zakoupen na poslední chvíli, neměli byste mít s vrácením zboží ani po Štědrém dni problém, u dříve pořízených dárků však můžete narazit.
„Naštěstí řada e-shopů zákazníkům, kteří nakupují s předstihem, jejich aktivitu kompenzuje a dává jim možnost zboží vrátit například do konce roku. Povinnost jít nad rámec zákona sice nemají, ale lákají-li před Vánoci koupěchtivé zákazníky na prodlouženou možnost vrácení zboží, musejí ji dodržet,“ uvedl Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.
Lidé si raději účtenky schovávají
Ať už chcete vrátit zboží do kamenného, nebo internetového obchodu, potřebovat budete originální účtenku. Lidé s tím naštěstí už dopředu počítají a raději si doklad o koupi schovávají. V průzkumu Air Bank to potvrdily tři ze čtyř oslovených. Hlavním důvodem je pro devět lidí z deseti jak případná reklamace, tak právě situace, kdy je třeba nevhodný dárek vrátit nebo vyměnit.
Vrácené zboží musí být vždy v nezměněném stavu a bez poškození. Myslet musíte i na to, že zboží je ve většině případů možné vrátit pouze v prodejně, ve které bylo zakoupeno. Některé druhy zboží, mezi něž patří zejména spodní prádlo, holicí strojky nebo telefonní kupóny pak většinou vyměnit či vrátit nelze.
Nedoručené dárky zaplacené kartou
Pokud vám nedorazí dárky objednané a zaplacené přes internet a především, pokud prodejce nebude reagovat na vaši žádost o vrácení peněz, můžete své peníze dostat zpět díky tzv. chargebacku. Podmínkou však je, abyste zboží zaplatili kartou.
„Poskytovatelé platebních karet nabízejí nástroj zvaný chargeback, díky němuž může banka spotřebitele obrazně řečeno stáhnout peníze zpět od banky obchodníka,” upozornil Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra. Podle něj je vhodné žádost podpořit relevantními dokumenty, například kopií komunikace s obchodníkem.
Možnost přímého vrácení peněz naopak neexistuje u platby bankovním převodem. „Pokud už peníze z účtu odejdou, zboží nepřijde a prodejce nehodlá zaplacenou částku spotřebiteli vrátit, neexistuje snadný způsob, jak ji dostat zpět. Proto internetoví podvodníci rádi požadují platbu z účtu na účet,“ dodal Tichota.