Článek
„Bohužel je třeba uvést, že ačkoli obecně se trh mění, sankční podmínky pro spotřebitele zůstávají u bank na stejné úrovni, některé bankovní domy dokonce lehce přitvrdily. A navíc v hlavním kritériu – poplatku za upomínku – to vypadá, jako by na bankovním trhu panovala až na několik málo výjimek vzácná jednota,“ přiblížil výsledek provedené analýzy Patrik Nacher, majitel serveru bankovnipoplatky.com.
Sankční poplatky: banky se nepoučily
Server před rokem podrobně zmapoval chování bank a značkových nebankovních společností ke klientům s horší platební morálkou. Zjišťoval sankční podmínky včetně výše poplatku za zasílané upomínky. [celá zpráva]
„Když jsem před rokem přišel s první analýzou, věřil jsem, že to pro banky bude lehké upozornění, aby v této oblasti začaly více reflektovat proklientský přístup. Jak se ale dnes ukazuje, banky odmítají opustit své stojaté vody a až na několik výjimek věří, že čeští spotřebitelé jim zůstanou i nadále pasivně věrní,“ uvedl Nacher a dodal, že postupně začne probíhat generační obměna, která by mohla v oblasti spotřebitelských úvěrů hrát právě v neprospěch klasických bank.
Sankční podmínky vybraných bank i značkových nebankovních společností | |
---|---|
Banky | Poplatek (v Kč) za upomínky: 1. / 2. / 3. |
Air Bank | 300 / 300 / 300 |
Česká spořitelna | 300 / 300 / 300 |
ČSOB | 300 / 500 / 500 |
Equa banka | 499 / neuvádí / neuvádí |
Era (Poštovní spořitelna) | 300 / 500 / 500 |
GE Money Bank | 600 / 600 / 600 |
Komerční banka | 100 / 500 / 500 |
LBBW Bank | 300 / 500 / 500 |
mBank | 50 / 150 / 500 |
Raiffeisenbank | 500 / 500 / 500 |
Sberbank | 200 / 500 / 500 |
UniCredit Bank | 350 / 500 / 650 |
Zuno banka | 350 / 350 / 350 |
Značkové nebankovní společnosti | |
Cetelem | 100 / 200 / -- |
Home Credit | 150 (1) / 360 / 360 |
Zdroj: www.bankovnipoplatky.com; Poznámky: (1) poplatek odpustí, pokud klient dostane upomínku poprvé |
V porovnání s loňským rokem prakticky všechny banky zachovaly stejnou výši sankčního poplatku. Raiffeisenbank jako jediná celkově zlevnila, i když v případě první upomínky zaplatí nezodpovědný klient o 200 korun více (loni 300 korun, nyní 500 korun). Výše druhé upomínky zůstává stejná (500 korun) a třetí upomínka je o polovinu nižší (loni 1000 korun, nyní 500 korun).
Poplatky za poskytnutí úvěru jsou přežitkem
Velké klasické banky prohrávají i kvůli své poplatkové politice, mnoho z nich totiž stále od spotřebitelů vybírá poplatek za poskytnutí (vyřízení) půjčky, nebo dokonce měsíční poplatky za vedení účtu, který je nedílnou součástí úvěru. Právě poplatky za poskytnutí úvěru, nebo měsíční vedení účtu jsou zásadním přežitkem na straně bank.
Platbu za vedení účtu k úvěru vyžaduje sedm klasických bank a šest má také poplatek za poskytnutí úvěru. Tyto poplatky naopak nemají ani nové menší banky, ani značkové nebankovní společnosti.
Banky zpoplatňují i drobné změny ve smlouvě
Klienty může draze vyjít i jakákoliv změna, kterou budou potřebovat provést v úvěrových materiálech. Například se přestěhujete a budete chtít změnit adresu nebo se oženíte/vdáte či rozvedete nebo dostanete nový občanský průkaz, a všechny tyto změny bude potřeba do smlouvy zanést.
„Podle našeho zjištění většina bank takové administrativní úkony zpoplatňuje nemalou částkou. Přitom pokud byste jejich změnu neohlásili, mohli byste se vystavit dalším sankcím a potížím,“ popsal Nacher jedno z mnoha úskalí, která na spotřebitele u bank a jejich úvěrových produktů číhají.
Dalším je například většinou stále zpoplatněné předčasné splacení úvěru. Maximální výše poplatku za předčasné splacení, kterou po vás může banka či úvěrová společnost požadovat, je sice omezena zákonem o spotřebitelském úvěru, zatímco však značkové nebankovní společnosti a nové banky většinou nabízejí možnost předčasně splatit úvěr bez jakékoli sankce, klasické banky stále využívají právě maximální možnou sazbu.