Článek
První možnost je obrátit se přímo na cestovní kancelář. Stornovat zájezd lze kdykoliv, ale samozřejmě to podléhá stornopoplatkům. „Pokud klient stornuje z osobních důvodů, vztahuje se na něj odstupné, které je uvedené ve všeobecných smluvních podmínkách,“ řekla Kateřina Chaloupková z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.
Stornopoplatky jsou odstupňované podle počtu dní do odjezdu. „Nejvyšší bývají obvykle při zrušení cesty pět dní před odjezdem a méně, záleží ale na typu zájezdu a cestovní kanceláře,“ dodala.
Zákon výslovně stanovuje, že „je-li ujednáno odstupné, musí být jeho výše přiměřená“. Stornovat dovolenou lze přitom vždy, a to bez udání důvodů.
Asistenční služba u pojištění majetku zajistí instalatéra i nouzové ubytování
Podle občanského zákoníku ale za sebe člověk může poslat na dovolenou i náhradníka. „A to nejpozději sedm dní před odjezdem. Tato změna ale může podléhat poplatku stanovenému například leteckou společností,“ upřesnila Chaloupková.
Cestovky proto doporučují cestovní pojištění i s připojištěním storna. Často ho mají přímo jako součást ceny zájezdu. Toto pojištění se přitom vyplatí nejen u organizovaných, ale i individuálních zájezdů. Tedy v situaci, kdy si člověk koupí letenku či jízdenku a hotel sám. „Není ani tak důležité, co klient zakoupil, jestli zájezd, nebo cestovní službu. Obě varianty se dají pojistit individuálně u jednotlivých pojistitelů a pak se pojistné za pojištění storna počítá procentem z pojišťované hodnoty,“ uvedl Milan Káňa z pojišťovny Kooperativa.
Několik procent z ceny
Podle Kateřiny Novotné z pojišťovny Allianz se cena pojištění storna pohybuje mezi třemi a čtyřmi procenty ceny zájezdu při spoluúčasti pojištěného na škodě a mezi pěti a šesti procenty bez ní.
„Uplatnit plnění za zrušení cesty je možné za předem definovaných okolností. Jedná se především o náhlá onemocnění či úrazy, kvůli kterým nemůže klient absolvovat dovolenou,“ řekla s tím, že mezi další důvody může patřit živelní událost, například povodeň, nařízená karanténa, značná škoda na majetku, závažný trestný čin proti pojištěnému, obdržení nečekané výpovědi a podobně.
Vždy je přitom třeba doložit potvrzení o nastalé situaci, která je příčinou stornování cesty. U onemocnění či úrazu je to lékařská zpráva. „Vedle doložení důvodu zrušení je nutné připojit i doklad o uhrazení zájezdu nebo cestovní služby, o jejím zrušení a stornofakturu od poskytovatele,“ řekl Káňa.
„Není stanoven termín, do kdy musí klient nahlásit škodu pojišťovně, nicméně je ideální ji nahlásit neprodleně,“ dodal s tím, že to teoreticky lze udělat i čtyři roky zpětně.