Článek
„Některé pojišťovny doplatily na své dumpingové ceny a spoléhání na objemy pojištěných automobilů na úkor zisků v posledních dvou letech. Nyní jsou pojišťovny nuceny k ostrému obratu zpět směrem k profitu, a tudíž k navyšování pojistného,“ uvedl LeasPlan. O jaké pojišťovny se konkrétně jedná, blíže neupřesnil.
„Řada společností vlastnících velké vozové parky se setkala s tím, že v roce 2009 a 2010 jim jejich pojišťovny nabídly vyloženě dumpingové ceny. Na konci roku 2010 ale tyto pojišťovny zjistily, že vybrané pojistné nestačí na pokrytí všech škod, a ceny tak musely prudce zvednout,“ potvrdil Ladislav Bastl z LeasePlan.
To podle něho vedlo řadu firem k vyhlášení výběrového řízení na novou pojišťovnu.
Nicméně fakt, že některé pojišťovny se uchylují k takovým praktikám, že vás jeden rok nalákají na extrémně nízké ceny a další vám začnou postupně zdražovat, Právu potvrdily i některé významné pojišťovny.
Bálek: Honit jen klienty pod cenou se nakonec nevyplácí
„Tuto snahu u některých především menších pojišťoven o podbízení se motoristům extrémně nízkou cenou, která se však vymyká pojistné matematice, a je dlouhodobě neudržitelná, registrujeme už delší dobu. Nabízejí k tomu krátkodobé výhody na oko nebo jakési pojištění třeba proti přestupkům, ve skutečnosti jim však jde o to, zachránit si celkové počty klientů. Směřují tak k tomu, že je převezme jiná větší pojišťovna,“ míní Václav Bálek z Allianz.
„Tuto snahu u některých především menších pojišťoven o podbízení se motoristům extrémně nízkou cenou, která se však vymyká pojistné matematice, a je dlouhodobě neudržitelná, registrujeme už delší dobu. Nabízejí k tomu krátkodobé výhody na oko nebo jakési pojištění třeba proti přestupkům, ve skutečnosti jim však jde o to, zachránit si celkové počty klientů. Směřují tak k tomu, že je převezme jiná větší pojišťovna,“ míní Václav Bálek z Allianz.
Ta nedávno uvedla, že zhruba 70 procentům řidičům jezdícím bez nehod povinné ručení naopak zlevnila o deset až 25 procent. Šéf Allianz Jakub Strnad dokonce nedávno prohlásil, že některé klienty je naopak lepší ve svém zákaznickém portfoliu raději ani nemít, protože často způsobují velké škody a na jejich pokrytí se pak musejí skládat tisíce jiných řidičů.
„Vyřídíme po nehodě vše za vás“ může být jen vábnička
Podle Bálka je u extrémně „levných“ pojišťoven také otázka, jak pak ve skutečnosti vyplácejí plnění v případě pojistné události, a jaký reálný servis řidičovi po nehodě poskytnout; jedná se třeba o asistenci, která by měla pojistnou událost vyřídit kompletně za vás, když vás nabourá motorista z jiné pojišťovny nebo rozsah sítě autorizovaných servisů.
Podle Bálka je u extrémně „levných“ pojišťoven také otázka, jak pak ve skutečnosti vyplácejí plnění v případě pojistné události, a jaký reálný servis řidičovi po nehodě poskytnout; jedná se třeba o asistenci, která by měla pojistnou událost vyřídit kompletně za vás, když vás nabourá motorista z jiné pojišťovny nebo rozsah sítě autorizovaných servisů.
Podle Bálka je u extrémně „levných“ pojišťoven také otázka, jak pak ve skutečnosti vyplácejí plnění v případě pojistné události, a jaký reálný servis řidičovi po nehodě poskytnout; jedná se třeba o asistenci, která by měla pojistnou událost vyřídit kompletně za vás, když vás nabourá motorista z jiné pojišťovny nebo rozsah sítě autorizovaných servisů. Co se týče dnes u pojišťoven moderního sloganu „vše po nehodě vyřídíme za vás“, měli by si motoristé při sjednávání pojistek ověřit, jak si vlastně tuto službu pojišťovna vysvětluje. V praxi je v tom totiž velký rozdíl!
Podle Bálka je u extrémně „levných“ pojišťoven také otázka, jak pak ve skutečnosti vyplácejí plnění v případě pojistné události, a jaký reálný servis řidičovi po nehodě poskytnout; jedná se třeba o asistenci, která by měla pojistnou událost vyřídit kompletně za vás, když vás nabourá motorista z jiné pojišťovny nebo rozsah sítě autorizovaných servisů. Co se týče dnes u pojišťoven moderního sloganu „vše po nehodě vyřídíme za vás“, měli by si motoristé při sjednávání pojistek ověřit, jak si vlastně tuto službu pojišťovna vysvětluje. V praxi je v tom totiž velký rozdíl!
Buď totiž za vás vyřídí jen pár papírů s pojišťovnou toho, kdo vás naboural, a peníze musíte stejně mámit samy z druhé pojišťovny, nebo vám skutečně rovnou ze svého vyplatí plnění, a následně si už refundaci sama řeší s druhou pojišťovnou.
Tabulky plné čísel nejsou argumentem pro zdražování
„Ke svým klientům pojišťovny přicházejí jen s tabulkami plnými čísel dokazujících, že musejí zdražit. Žádné další individuální analýzy škodního průběhu, které by pomohly klientovi, už k tomu ale nenabízejí. Kromě tohoto problému by se pojišťovny měly zaměřit i na to, aby nadále nepodhodnocovaly pojistné riziko. Nakonec se to vždy obrátí proti nim,“ uzavřel Bastl.
„Ke svým klientům pojišťovny přicházejí jen s tabulkami plnými čísel dokazujících, že musejí zdražit. Žádné další individuální analýzy škodního průběhu, které by pomohly klientovi, už k tomu ale nenabízejí. Kromě tohoto problému by se pojišťovny měly zaměřit i na to, aby nadále nepodhodnocovaly pojistné riziko. Nakonec se to vždy obrátí proti nim,“ uzavřel Bastl.
Velké pojišťovny, jako třeba Allianz a Kooperativa, ovšem zdůrazňují, že důsledně uplatňují systém malusů a bonusů, tedy, že u nového klienta se nespokojí jen s jeho čestným prohlášením, že neboural, ale nahlížejí do registru nehod, a podle toho sazbu pojistného člověku napočítají.
Buď mu nabídnou slevu, třeba když se zaváže, že následující tři roky bude jezdit bez nehod, nebo se klient v případě, že častěji boural, musí u nich smířit s dražším pojištěním. Nebo jde s povinným ručením do té nejlevnější pojišťovny s tím, že ho nezajímá úroveň asistence ani míra plnění, když se něco stane.