Hlavní obsah

Nejlevnější povinné ručení znamená riziko

Nejlevnější povinné ručení se může motoristům vymstít kvůli nízkým limitům pojištění u nehod, kde dojde k vážným následkům na zdraví.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

„Každoročně řešíme několik pojistných událostí, kde celková škoda přesáhne 35 milionů korun, což je základní limit v povinném ručení. Snažíme se na to klienty stále upozorňovat a doporučujeme jim volit vyšší limity, a to 100 milionů na majetkové škody a 100 milionů na škody na zdraví,“ potvrdil Právu mluvčí Kooperativy Milan Káňa.

„Zda máte u vozidla s obsahem 1200 cm3 sjednaný limit plnění 35 milionů nebo 70 milionů korun, tak rozdíl v ceně pojištění je pár set korun ročně,“ sdělil Právu specialista Kooperativy Marian Skrip.

Většina se dívá jen na cenu

Pro řadu řidičů jsou ale právě stokoruny v ceně pojistky rozhodující. Při posuzování povinného ručení je totiž u našich šoférů stále hlavním rozhodujícím kritériem cena. O skutečný rozsah krytí a nabídku asistenčních služeb se zajímá jen čtvrtina z nich. Vyplynulo to z průzkumu chování tří tisíc klientů, který si mezi svými poradci vyhotovila česká digitální finančně poradenská společnost FinGo.cz.

Něco málo přes čtvrtinu (29 procent) klientů pak zajímá, jaká další připojištění si mohou zvolit a jaké služby konkrétně obsahují.

„Nižší limity mohou sice snížit výslednou cenu pojistky, ale při větší nehodě nemusí limit stačit na náhradu škody,“ potvrdila Irena Jakobová ze společnosti FinGo.cz.

Jinými slovy: ročně člověk ušetří proti nabídce s vyššími limity stokoruny, ale když způsobí nehodou vážné zranění, může pak splácet doživotně odškodnění, protože levná pojistka obsahovala nedostatečný limit krytí.

Lidé se snaží šetřit i na pojistkách aut

Finance

Částky vyplacené z pojistek viníků dopravních nehod jako kompenzace následků na zdraví poškozených přitom rostou. Loni se průměrné odškodnění vyšplhalo na 998 tisíc korun, což je o 71 tisíc více než v roce 2021, uvedla společnost Vindicia, která se na vymáhání odškodnění specializuje. „Zahrnuje bolestné, ošetřovné, kompenzaci ušlé mzdy a ztížení uplatnění. To bývá nejvyšší částka,“ uvedl Tomáš Beck z Vindicia.

Například 1,8 milionu získala mladá motorkářka, které nedal přednost řidič osobního auta. Žena se těžce zranila, přišla o dva měsíce vzpomínek, několik zubů, částečně o cit v rukách. Trápí ji psychické potíže, kdy se bojí sednout do auta, natož na motorku. Ačkoliv se viník pokusil svalit odpovědnost na zraněnou, posudek jeho zavinění prokázal.

„K dosud vymožené částce se snažíme získat ještě posudek ohledně dopadů na psychiku. Očekáváme, že bude vyčíslen na další milion korun,“ popisuje Beck.

Vyplatí se i odtah

Podle něho se následky úrazů začínají hodnotit více body, přičemž roste nacenění jednoho bodu s tím, jak rostou průměrné mzdy. Letos jeden bod představuje 398,58 koruny.

„Povinné ručení už delší dobu není jenom o povinném ručení jako takovém, ale také o asistencích, třeba o odtahu,“ dodal Skrip. Není třeba mít sjednané havarijní pojištění, ale jen určité nadstavby k povinnému ručení.

A přidává příklad jednoho ze svých klientů: má povinné ručení na dvanáct let starou dodávku s připojištěním skel a odtahem do 200 km třikrát do roka za devět tisíc ročně. Loni potřeboval odtah hned dvakrát, jednou kvůli propadlému spojkovému pedálu, podruhé kvůli prasklému kloubu poloosy. Odtahy by ho, nemít pojištění, vyšly na zhruba dvacet tisíc korun.

Roste zájem o připojištění aut, hlavně předních skel

Finance

Když navíc, tak čelní sklo

V případě připojištění k povinnému ručení se o jeho možnosti zajímá 43 procent klientů, dodala společnost FinGo.

Z toho většina poptává především připojištění čelního skla. Jen jedno procento z nich se ale zajímá o kompletní připojištění všech skel na vozidle. Připojištění na škody ze srážky se zvěří si sjednává 86 procent z těch, kteří mají o připojištění zájem.

„Obliba připojištění k povinnému ručení u našich klientů narůstá. Obecně si klienti nejčastěji sjednávají poškození vozidla zvířetem a pojištění skel vozidla, anebo asistenci v případě poruchy včetně odtahu,“ dodal Káňa.

PŘEHLEDNĚ: Čeho se vyvarovat a co dělat v případě srážky se zvěří

Finance
Související témata:

Výběr článků

Načítám