Článek
Cebia se jako jediná u nás konfrontací dostupných informací o vozech zabývá. Porovnává data tisíců dealerů, servisů, pojišťoven, z aukčních domů, a to od nás i ze zahraničí, takže alarmující závěry analýzy jsou dostatečně reprezentativní.
V Česku se prodá přes 500 tisíc ojetých vozů ročně. Cebia z analýzy dovodila, že zhruba 250 tisíc z nich vykazuje nejasný původ, jsou to zamaskované totální havárky, ukradené vozy nebo nesedí najeté kilometry či deklarovaný rok výroby.
Podvodných ojetin tedy Česko křižuje mnohem více, než byl prvotní odhad Práva učiněný na základě rozhovorů s autobazary poté, co se fixlováním s ojetinami začalo intenzívně zabývat.
Na koupěchtivé řidiče číhají desítky tisíc podvodných ojetin |
---|
Přelakované autovraky neodhalí ani pětihvězdičková certifikace |
Auta zbouraná na šrot ožívají v bazarech. Splácaná do naleštěných ojetin |
Havárie a stočené kilometry
U čtvrtiny prodávaných ojetin podle Cebia při důslednějším prověření dat nesedí původ a při bližším pátrání se ukáže, že například prošly vážnou havárií a byly pokoutně opraveny.
Na 40 procent prodaných ojetin má u nás stočený tachometr. Nejčastěji o 50 až 80 tisíc kilometrů. Jsou ale i případy, kdy hlavně u dražších aut dovozce stáhne tachometr z původních 150 tisíc km na 35 tisíc km. Vymění hlavu řadicí páky, potah volantu, pedály a vše na oko září ještě skoro novotou. U téměř dvaceti procent ojetin je falšován rok výroby. Rizikové nejsou ale jen dovozy ze Španělska či Itálie.
Cebia prověřila tři tisíce ojetin dovezených do ČR za deset let z Dánska. Porovnala servisní záznamy z Dánska s údaji evidovanými u nás. Rovných 65 procent z nich mělo počet kilometrů stažený o 80 procent.
Úřady dělají mrtvého brouka
O tom všem se ví léta. Ministerstva dopravy a vnitra ale nedělají žádné společné účinné kroky pro to, aby evidenční kontroly, kam se každá změna vlastníka hlásí, a stanice technické kontroly byly při prověrkách důslednější.
Přitom v rámci evropského schengenského prostoru se mohou k množství údajů aut dovážených ze zahraničí snadno dostat. Jenže to nedělají.
Mimo jiné i proto, že by to mezi motoristy vyvolalo poprask. Až šedesáti tisícům současných majitelů ojetin v ČR by totiž podle odhadů šéfa firmy Cebia Martina Pajera bezprostředně hrozilo, že by jejich auto musela zabavit policie.
„Nikde v západní Evropě se ale tak snadno jako u nás nedaří legalizovat kradená auta. V Rakousku jsou důslední při evidenčních kontrolách a v porovnání s námi se tam proto také auta kradou výrazně méně. V Německu je zase stáčení tachometrů trestný čin,“ potvrdil Právu Pajer.
Podle něho tachometry stáčejí hlavně individuální dovozci. V Česku se nemají čeho bát. Stáčení není u nás trestný čin a podvod se jim z hlediska zákona nedokáže.