Hlavní obsah

Nákupy za poslední rok podražily, nejvíce to lidé vnímají u mléčných výrobků

Novinky, Bára Buřínská

Téměř každý Čech (96 procent) zaplatí za svůj obvyklý nákup potravin více než před rokem. Nejvíce zákazníci pociťují zdražení u mléčných výrobků a masa. Vyplývá to z průzkumu Kupi.cz, portálu, který hlídá ceny v supermarketech. V průzkumu se vyjádřily čtyři tisícovky respondentů.

Foto: Profimedia.cz

Ceny mléčných výrobků zajímají Čechy nejvíce.

Článek

Zbožím, u něhož lidé pociťují zdražení nejvíce, jsou mléčné výrobky. Označilo je téměř devět lidí z deseti (86 procent). U másla vnímá zdražení více než sedm z deseti dotázaných.

Jako další zboží, které mělo za poslední rok zdražit, uvádějí respondenti maso (65 procent), brambory (55 procent) a zeleninu či ovoce (53 procent). Naopak nejméně podle zákazníků zdražily nealkoholické nápoje a alkohol (shodně 15 procent).

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

Mléčné výrobky coby tahouni akcí

Mléčné výrobky jsou také zbožím, které se nejvíce zákazníků snaží koupit za výhodnou cenu v akci – po mléčných výrobcích v akci pátrají více než čtyři pětiny lidí. Na druhé příčce z ostře sledovaných cen výrobků se umístilo máslo, v akcích se ho snaží kupovat čtyři pětiny lidí.

Mezi dalším zbožím, které se čeští zákazníci snaží koupit v cenové akci, je kromě mléčných výrobků a másla s 66 procenty káva a čaj, zelenina a ovoce (65 procent) a maso (63 procent).

Nejméně lidi zajímají akce na pečivo a potraviny pro děti. Takový výběr je zákaznicky racionální. Na másle v akci lze běžně ušetřit třetinu ceny a třeba u instantní kávy to může být i více než polovina běžné ceny.

Pocity zákazníků odpovídají reálnému vývoji cen

„Zajímavé je srovnání subjektivních pocitů zákazníků s oficiálními statistickými údaji. Podle Českého statistického úřadu ceny potravin v červnu meziročně poklesly o 1,1 procenta, v květnu to byl pro změnu růst o 2,5 procenta, jde tedy spíše o menší výkyvy,“ říká Martin Kadlčík z Kupi.cz.

„Mírně odlišná je situace, pokud se podíváme na jednotlivé kategorie. U másla se podle našich údajů ceny zvedly za poslední rok o 14 procent, u mléka o osm procent. Zde tedy pocity zákazníků odpovídají reálnému vývoji cen,“ dodává Martin Kadlčík.

Anketa

Podražil za poslední rok váš obvyklý nákup potravin?
Rozhodně ano.
96,5 %
Spíše ano.
1,3 %
Platím zhruba stejně.
0,9 %
Spíše ne.
0,4 %
Rozhodně ne.
0,9 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 8941 čtenářů.
Související témata:

Související články

Seznam.cz kupuje podíl v Kupi.cz

Internetový portál Seznam.cz kupuje podíl v serveru Kupi.cz, který monitoruje slevy v obchodních řetězcích. Cílem spojení je vybudovat jedničku mezi srovnávači...

Výběr článků

Načítám