Hlavní obsah

Nakupování napříč generacemi: Mladí jsou spontánní, starší si nákup promýšlejí

Novinky, bab

Přístup k nakupování se napříč generacemi liší. Mladí mají oproti starším lidem mnohem blíže k různým moderním technologiím používaných obchodníky. Také dají častěji na reklamy a o nákupu dlouho nepřemýšlejí, dvě třetiny se pro něj rozhodnou do hodiny. Starší zákazníci naopak častěji porovnávají ceny a zajímají se o podrobné informace o kupovaném produktu.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Mnozí obchodníci se snaží různými technologickými novinkami, mezi něž patří například mobilní aplikace e-shopu, čtečka QR kódu zboží, video prezentace produktu či hlasové vyhledávání nebo chatbot, lidem zpříjemnit a usnadnit nakupování.

Jak ukázal průzkum agentury Ipsos pro společnost Acomware, různé technologické novinky z oblasti nakupování obecně znají především mladší nakupující ve věku 15 až 24 let. Ve využívání některých z nich ovšem nejsou pozadu ani nakupující o generaci starší. Nejčastěji pak Češi mají ve svých mobilech různé aplikace prodejců.

Platbám převodem odzvonilo, propadají u mladých i lidí z větších měst

Finance

„V telefonu mám mobilní aplikace dvou e-shopů, Mallu a Alzy. Sleduji v nich ceny a několikrát do roka přes ně i nakoupím. Naposledy jsem si přes aplikaci pořídil Bluetooth sluchátka. Dříve jsem využíval i čtečku QR kódů,“ uvedl v průzkumu Karel P. z Prahy a potvrdil tak závěry průzkumu, že mobilní aplikaci prodejce již někdy osobně využila více než třetina nejmladších nakupujících do 24 let.

Pozadu nejsou ani šedesátníci

Mobilní aplikace obchodníků ale nejsou cizí ani starší generaci. Alespoň jednou některou z nich využila při nákupu zboží skoro čtvrtina Čechů starších 55 let.

„Když mi bylo dvacet, zboží se nekupovalo, ale shánělo. Živě si vzpomínám, jak se běžně stály několikahodinové fronty na nedostatkové zboží, jako byl například toaletní papír. V dnešní době internetu, mobilů, e-shopů a kurýrů je nakupování nesrovnatelně rychlejší a jednodušší. Osobně využívám pouze mobilní aplikaci jednoho e-shopu, protože nemám doma počítač a na displeji telefonu se mi nechce procházet internetové stránky prodejce,“ uvedla zástupkyně starší generace Věra N. z Brna.

Nejen mobilní aplikace ale i věrnostní karty z mobilních aplikací či skeny QR kódů Češi při nákupu zboží běžně využívají. Zhruba každý druhý už také vyzkoušel při nákupu v kamenné prodejně zařízení pro skenování cen zboží.

Moderní nakupování hýbe Českem, bez front i pokladních

Finance

Senioři reklamě tolik nevěří

Průzkum rovněž ukázal, že mladí lidé se při pořizování zboží zajímají o reference dalších zákazníků, také dají na doporučení přátel. Inspirací před nákupem je pro ně také reklama a informace na webových stránkách prodejce.

Naopak zástupce starší generace rady přátel ani reklama na zboží příliš nezajímají, hledají si sami informace o produktu a častěji porovnávají ceny.

„K rozhodnutí nakoupit je často přesvědčí kvalitní popisky zboží a fotografie. Potřebné informace hledají nejčastěji ve vyhledávačích. Celkem 28 procent nakupujících starších 55 let tvrdí, že byl pro ně zdrojem informací Google či Seznam a čtvrtina využila srovnávače zboží. V případě mladých lidí do 24 let využilo vyhledávač pouhých osm procent a srovnávač zboží 15 procent dotázaných,“ doplnil David Vurma ze společnosti Acomware.

Koronavirus posílil chuť Čechů nakupovat on-line

Finance

E-mail, telefon i sociální sítě pro kontak s obchodníky

Průzkum ukázal, že dotazy týkající se zboží, objednávky či případné reklamace nakupující stále nejraději vyřizují například e-mailem. Facebook, Instagram a další sociální sítě využívají pro komunikaci především mladí lidé (39 procent).

Telefonem se na obchodníky obrací především starší lidé, uvedla více než polovina nakupujících starších 55 let. Oblíbené jsou u nich i esemesky.

Špatně řešený e-shop zákazníky rozčiluje

Při on-line nákupu zákazníky nejvíce rozčiluje povinná registrace v e-shopu, nedostatečné či scházející informace a fotografie produktu a zdlouhavé vyhledávání správného zboží na nepřehledných webových stránkách.

Velký rozdíl mezi generacemi je patrný v rychlosti rozhodování o nákupu. „Dvě třetiny mladých nakoupí do jedné hodiny, v případě starších nakupujících se takto rychle pro nákup rozhodne pouze čtvrtina. Starší lidé jsou rozvážnější a nejčastěji nakoupí do jednoho dne,“ dodal Vurma.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám