Článek
„V první řadě je potřeba si uvědomit, že pro slevové portály platí stejná pravidla jako pro jakékoliv jiné e-shopy,“ upozornil David Antić, předseda Asociace portálů hromadného nakupování (APHN).
V praxi to znamená, že slevový kupón můžete stejně jako zboží koupené v e-shopu ve čtrnáctidenní lhůtě od jeho obdržení vrátit bez udání důvodu a odstoupit tak od smlouvy. Obchodník, který slevu poskytuje, je pak povinen vám vrátit zaplacené peníze.
„V případě, že si zákazník svou koupi rozmyslí, může využít standardních 14 dní na vrácení zboží zakoupeného na internetu,” potvrdila Právu Marie Chytilová, ředitelka společnosti Slevomat.cz.
Na delší době se zkuste domluvit
Mnozí lidé nakupují slevové vouchery i jako dárek pro své blízké. Může se tak stát, že dárce voucher vybere a zaplatí natolik dopředu, že čtrnáctidenní lhůta k jeho vrácení uplyne dávno předtím, než se dostane k obdarovanému.
V podobné situaci se ocitl i pan Martin, který koupil sestře slevový voucher na let balónem. Do jejího vkusu se bohužel netrefil, sestra se svým strachem z výšek dárek odmítla. Využít ho nemohl ani on sám, odjížděl na dlouhou dobu do zahraničí, takže by voucher bez využití propadl a tím by Martin přišel i o své peníze.
„Zákazník se na nás obrátil s žádostí o výměnu kupónu za jiný. Přestože už bylo po čtrnáctidenní lhůtě, vyšli jsme mu na základě jeho žádosti vstříc,“ uvedl Tomáš Filip z portálu berslevu.cz s tím, že ke každému případu zaujímají individuální přístup.
Také Slevomat vychází vstříc svým zákazníkům, kteří z nějakého důvodu nedodrží zákonem danou 14denní lhůtu na vrácení kupónu. Prostřednictvím služby Garance spokojenosti se v individuálních případech mohou domluvit i na delší době.
ČTĚTE TAKÉ: |
---|
Za rok v Česku skončilo 15 slevových serverů |
Zboží ve slevě reklamujte u obchodníka
V případě, že obdržíte zboží nebo službu, která neodpovídá popisu u kupónu, případně dostanete omylem něco jiného, než jste si původně objednali, obraťte se s reklamací na obchodníka - dodavatele zboží či služby.
U obchodníka jste zboží či službu koupili, u něho ji také reklamujte. Slevový portál slouží pouze jako zprostředkovatel, nikoliv jako přímý dodavatel. „V zásadě lze říct, že reklamaci uplatňujete u toho, kdo je uveden na voucheru nebo na kupní smlouvě,“ dodal Filip.
„Nespokojenému zákazníkovi vždy vrátíme peníze a navíc interně prověřujeme důvody, proč byl nespokojen, tedy zda vše proběhlo tak, jak má,” upozornila Chytilová.
Můžete se ale setkat i s neseriózním obchodníkem, který vám zboží vůbec nedodá, nebo na vaši reklamaci nebude reagovat. Stát se může i to, že firma zkrachuje. Pro tyto případy nabízí většina renomovaných slevových portálů pojištění kuponů.
„V těchto případech je potřeba uplatnit reklamaci nejpozději v poslední den platnosti voucheru,” upozornil Filip. Běžný postup je takový, že se klient obrátí na portál, od kterého slevový kupón zakoupil. Ten převezme reklamaci a ve třicetidenní lhůtě ji vyřídí. V případě, že reklamace bude oprávněná, vrátí zákazníkovi zaplacené peníze.
Aby k problémům s neseriózními obchodníky nedocházelo, jsou podle Chytilové všichni prodejci, ať už zboží či služeb, ještě před spuštěním prodeje prověřováni.
„Navíc u zájezdů či různých pobytů a zážitkových akcí, máme svůj tým, který prověřuje kvalitu dané nabídky. Tuto možnost dáváme i vybraným nejvěrnějším zákazníkům, kterým za odměnu nabízíme možnost otestování akce. Samozřejmě pokud by se i přesto v průběhu prodeje objevily problémy, tak jsme schopni nabídku stopnout a zákazníkům vrátit peníze, právě díky naší Garanci spokojenosti. Pokud nedojde k nápravě ze strany obchodníka, pak s ním jakákoliv další spolupráce končí,” upřesnila Chytilová.
Jestliže se však nápravy nedočkáte ani u obchodníka, ani u slevového portálu, máte už jen jedinou možnost – musíte se domáhat svých práv soudní cestou. Právníci však upozorňují, že v takovém případě je nutné mít jistotu, na koho vlastně budete žalobu podávat. Jestliže zažalujete nepravého, protistrana se úspěšné ubrání a vy navíc zaplatíte i nemalé výdaje na nákladech řízení.