Hlavní obsah

Na drahé volání a SMS si nestěžujte, nemá to smysl, tvrdí úřad

Právo, Jindřich Ginter

Stěžovat si na drahé volání a esemesky nemá v ČR podle Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) vůbec žádný smysl. Na rozdíl od srovnatelných západních zemí si totiž nadnárodní mobilní operátoři mohou v naší republice určovat ceny pro koncové uživatele výhradně podle svého uvážení. A to přesto, že celkově telekomunikační trh jako takový podléhá přísným regulacím.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Vyplývá to z odpovědi ČTÚ na otázku Práva, jestli se už zabýval tím, že ceny operátorů jsou v ČR za volání a SMS výrazně vyšší než v řadě západních zemí EU. Například v Rakousku, kde lidé dostávají hlavně nesrovnatelně více volných minut a esemesek.

„Telefonní služby poskytované prostřednictvím mobilních sítí pro koncové uživatele (maloobchodní služby) nejsou součástí ani jednoho z definovaných relevantních trhů. Jednotlivé společnosti si tak v rámci své obchodní politiky na liberalizovaném trhu mohou u neregulovaných služeb stanovit cenu,“ uvedl telekomunikační úřad.

Desítky stížností na vysoké ceny

ČTÚ obdržel jen během letoška už tři desítky stížností občanů na vysoké ceny mobilních služeb ve srovnání s ostatními státy. Všem sdělil, že ze zákona nemá stanovenou povinnost provádět mezinárodní cenová srovnání, a pro laika značně nesrozumitelně uvedl: „ČTÚ je oprávněn uplatnit regulaci cen pouze za služby poskytované podnikem s významnou tržní silou na relevantních trzích elektronických komunikací, které jsou vymezeny opatřením obecné povahy v souladu s doporučením Evropské komise.“

Tímto opatřením bylo v EU stanoveno sedm relevantních trhů, z nichž pouze trh číslo jedna, označený jako „přístup k veřejné telefonní síti v pevném místě pro bytové a nebytové stanice“, je na maloobchodní úrovni.

Český trh byl však podle sdělení ČTÚ shledán, že není efektivně konkurenční. Telefónica Czech Republic byla proto následně určena jako podnik s významnou tržní silou a „byly jí uloženy povinnosti umožnit volbu a předvolbu operátora, a povinnost oddělené evidence nákladů a výnosů“.

Velkoobchodní cena: 1,08 Kč/min bez DPH

Ostatních šest vymezených trhů je velkoobchodních, přičemž pouze jeden z nich, trh číslo sedm, „ukončení hlasového volání (terminace) v jednotlivých veřejných mobilních sítích“, se týká poskytování služby prostřednictvím mobilní sítě.

„Od letošního 1. července mohou tyto společnosti (Telefónica Czech Republic, Vodafone, T-Mobile) účtovat maximální cenu za propojení v jejich veřejné telefonní síti za službu ukončení volání (terminaci) 1,08 Kč/min bez DPH. Jde o velkoobchodní cenu, kterou si účtují mobilní operátoři mezi sebou za to, že ukončí volání, které přichází z jiné sítě,“ uvedl pro Právo ČTÚ.

Průměrná cena za minutu volání v ČR, kterou platí lidé, činí podle operátorů zhruba tři koruny a je podle nich stejná jako zprůměrovaná cena za minutu volání v zemích EU. Do tohoto srovnání ovšem není zahrnuta reálná kupní síla v ČR a například v Německu, kde je až pětkrát větší.

Drahé volání a SMS by tak mohly v Česku zlevnit jedině při ještě větší konkurenci. Ta se však na obzoru zatím nerýsuje, protože ČR je relativně malý rybník a tři největší operátoři se v něm chovají jako oligopol. To ostatně letos v březnu připustili i samotní představitelé Českého telekomunikačního úřadu na semináři v Senátu.

Výběr článků

Načítám