Článek
Zakoupili jste si skipas a nastoupili na vlek či lanovku, případně jste vstoupili do prostoru za turnikety? Tímto je potvrzeno, že jste s provozovatelem uzavřeli přepravní smlouvu a vztahují se na vás pravidla obsažená v přepravních řádech a podmínkách.
Zabezpečení plynulého a bezpečného chodu je pak hlavně na provozovateli, který je odpovědný za případnou újmu, k níž by během přepravy mohlo dojít, a to bez ohledu na to, zda za ni může, nebo ne.
Ve Špindlerově Mlýně lze lyžování chytře zlevnit
Lanovka musí splňovat řadu bezpečnostních předpisů a její obsluha musí být připravena kdykoliv pomoci a zasáhnout. I tak by měli být lyžaři opatrní, dbát pokynů obsluhy a řídit se ukazateli a piktogramy. Nevhodné chování může znamenat jak vykázání z přepravy, tak snížení náhrady újmy, pokud by se něco stalo.
Různé ceny skipasů
Každý lyžařský areál si jak přepravní podmínky, tak ceny jízdného nastavuje podle svého. „Rozdíly jsou například ve stanovení věkových kategorií u jednotlivých skipasů, pravidel pro vracení již zakoupených skipasů v případě nemoci či úrazu lyžaře a pravidel pro poskytování náhrad jízdného v případě výluky. Jednotlivé areály přistupují rozdílně i k vystavení duplikátu skipasu při jeho ztrátě nebo znehodnocení,“ doplnila ředitelka dTestu Eduarda Hekšová.
Provozovatelé zpravidla označují skipasy jako nepřenosné, slovy zákona se jedná o jízdenky na jméno. Držitelem skipasu je pak osoba, která jako první vstoupí do vymezeného přepravního prostoru, kde může dojít k pořízení fotografie.
Krkonoše hlásí plno, ubytování seženete nejdřív na březen
U sezónního skipasu přepravci po lyžaři kromě fotografie požadují i jeho osobní a kontaktní údaje.
Výjimkou z nepřenositelnosti jsou takzvané střídavé skipasy. Ty bývají sice o něco dražší než obyčejný skipas, ale umožňují užívání střídavě dvěma osobami, obvykle rodiči. Na skipasu pak bývají fotografie obou osob.
Když lanovky nejezdí
Pokud lanovky nejezdí či dojde k omezení přepravní kapacity skiareálu z provozních důvodů, poskytují někteří provozovatelé náhradu jízdného. Někde lze požadovat vrácení jízdného nebo jeho poměrné části v případě, že došlo k výluce více než poloviny lanovek či vleků po dobu delší než 90 minut.
V jiném skiareálu se jízdné nahrazuje v případě současného zastavení všech lanových drah trvající déle než tři hodiny. Někde vrátí lyžařům jízdné či jeho část, jinde místo finanční náhrady nabízejí voucher.
„Dalším důležitým údajem je informace o tom, zda skiareál vrací peníze v případě úrazu či onemocnění v době platnosti skipasu. Náhrada se obvykle poskytuje u vícedenních či sezónních skipasů,“ upozornila Hekšová,
Jak dále dodala, je u obou variant třeba doložit potvrzení od lékaře. Někdy si také přepravce stanoví i lhůtu, ve které je možné o vrácení jízdného požádat.
Různé podmínky i pro zvýhodněné skipasy
Skiareály nabízejí zvýhodněné skipasy pro děti, juniory a seniory. Věkové hranice však bývají různé. Například seniorský tarif je někde poskytován již od 63 let, jinde až od 70 let. Různě bývá nastavená i horní věková hranice pro děti a juniory či věková hranice u malých dětí pro lyžování zdarma. Rozdíly existují i v nabídce rodinných skipasů.
Náhradní karta za poplatek
Na co máte nárok, pokud skipas ztratíte, poškodíte, případně vám do někdo odcizí? Lyžařské areály zpravidla umožňují vydání náhradní karty za manipulační poplatek. Záleží ale na tom, kde byl skipas zakoupen a na jak dlouhou dobu. Někde se při ztrátě nebo poškození skipasu náhrada neposkytuje vůbec, jinde pouze za určitých podmínek. Při ztrátě sezónního skipasu zaplatí lyžař v některých skiareálech za vystavení duplikátu až dva tisíce korun.
Hekšová doporučuje zjistit si detaily přepravních řádů, tarifů a dalších podmínek ještě před zakoupením skipasu. Většina skiareálů zveřejňuje výňatky z těchto dokumentů na webových stránkách. Jejich plná znění by pak měla být dostupná na místech určených pro styk s cestujícími, například v prostorách pokladen.