Článek
Kdysi „zaplivané“, nevábně vyhlížející čerpací stanice se totiž změnily k nepoznání. Hlavně ty větší dnes připomínají spíše kavárny, které řidičům a jejich spolujezdcům nabízejí světlé, čisté a příjemné prostředí pro odpočinek se slušnou nabídkou chutných jídel a nápojů. Jejich obliba proto roste a tržby za doplňkové, tedy nepalivové produkty jsou už na některých benzínkách vyšší než útraty lidí za pohonné hmoty.
Kvalitu čerpacích stanic v Česku v posledních letech viditelně zvedli všichni velcí hráči. Například MOL po převzetí stanic Agip, Slovnaft, LukOil a PapOil kompletně zrekonstruoval interiéry prodejen a nabízí občerstvení pod značkou Fresh Corner.
„Dosud bylo modernizováno 135 stanic MOL, na kterých již provozujeme koncept občerstvení Fresh Corner. Do roku 2020 plánujeme modernizovat absolutní většinu našich stanic a rebrandovat modré čerpací stanice PapOil, které sjednotíme pod značkou MOL,“ sdělil Právu retailový ředitel MOL ČR Tomáš Lux.
Na některých stanicích jsou už tržby za nepalivové produkty vyšší než útraty za pohonné hmoty
Pestrý sortiment občerstvení od francouzských hot dogů, čerstvých baget, panini a sendvičů až po polévky a teplá jídla chce podle něj firma do dvou let nabízet na většině ze svých více než tří stovek stanic.
„Na frekventovaných dálničních tazích budujeme sprchy, dětské koutky či prostory pro maminky s malými dětmi. Pokud to prostor u čerpací stanice dovolí, otvíráme tam venkovní posezení,“ doplnil Lux.
MOL už také otevřel první Fresh Corner mimo čerpací stanice, a to v pražském obchodním centru Arkády Pankrác. Vlastníkem stanic MOL je stejnojmenná ropná a plynárenská maďarská skupina.
Od roku 2012 zmodernizovala podstatnou část svých čerpacích stanic rovněž Benzina, jednička tuzemského trhu, která má 406 čerpacích stanic.
Příprava na nástup elektromobilů
„Rozšířili jsme své služby, zavedli nový koncept občerstvení Stop Cafe a představili nová paliva s čisticím účinkem pro motor. Šlo o investice v celkové výši 2,5 miliardy korun,“ uvedl pro Právo Marek Pšeničný z Unipetrolu, který tradiční českou značku Benzina provozuje. Vlastníkem Unipetrolu je polský PKN Orlen.
Význam příjemného zázemí pro řidiče na čerpacích stanicích nutně poroste s rozšiřováním jejich nabídky o možnost dobití elektromobilů, na které si jejich majitelé musí vždy několik desítek minut počkat. „Do konce roku plánujeme mít v provozu dobíjecí stojany již na dvanácti čerpacích stanicích. V následujících dvou letech chceme pak i instalovat nejméně dva vodíkové stojany,“ informoval Pšeničný.
Zóny Stop Cafe má Benzina již na 250 svých čerpacích stanicích. Lidé tam najdou velkou nabídku hlavních jídel, české klasiky i zahraniční kuchyně, také džusů, ovoce a zeleniny. „Loni jsme čerpací stanice kompletně pokryli bezplatným vysokorychlostním bezdrátovým internetem, nově nabízíme i bezplatné nabíjení přenosných zařízení, jako jsou mobilní telefony, tablety či notebooky,“ uvedl dále Pšeničný.
Benzínky zavádějí širokou paletu služeb založených na mobilní platformě. „Letos jsme spustili mobilní aplikaci Mycí digi linka, díky které si řidiči mohou nechat umýt auto bez čekání ve frontách. Výběr mycího programu a platbu provedou přímo v autě ze svého mobilu. Na tuto službu navážeme spuštěním dalších služeb včetně platby mobilem přímo u stojanu,“ sdělil Pšeničný.
Dodal, že prodej nepalivových produktů Benziny dosahuje zhruba 30 procent celkových tržeb, na některých stanicích ale roste až k 60 procentům. Snaží se však i další konkurence. Například tuzemská síť 175 čerpacích stanic s logem Shell investovala do zavedení miniobchodů na svých pumpách přes 100 miliónů korun. Počet obchodů, které provozuje spolu s řetězcem Billa, už stoupl na více než šest desítek.
„Do konce roku plánujeme mít upraveno celkem 12 stanic v novém prodejním formátu rychlého občerstvení Deli by Shell, který je primárně určen pro dálniční čerpací stanice. Další stanice budou přibývat během dalšího roku,“ sdělil Právu mluvčí Shell ČR Petr Šindler.