Článek
Už teď je zjevné, že dopravci se proti dražšímu mýtnému budou bouřit. Uvažují o zablokování silnic. Rozšíření mýtného na silnice nižších tříd považují za neefektivní a požadují vypracování studie.
Loni se na mýtném v ČR vybralo rekordních více než 6,5 miliardy korun, letošní výběry budou podle průběžných údajů zřejmě ještě vyšší. V mýtném systému je zaregistrováno 560 tisíc vozidel, z toho připadá 65 000 na automobily s hmotností mezi 3,5 a 12 tunami.
„Na celkovém objemu vybraného mýtného se tato auta, které mají povinnost platit od ledna 2010, podílejí zhruba deseti procenty,“ připomněla ČTK.
Na rozdělané stavební akce jde jen zlomek, na nové nejsou peníze vůbec
Navzdory tomu, že letos půjde na dopravní infrastrukturu 61 miliard korun, což je o 35 miliard méně než loni, tak do samotných stavebních akcí putuje jen minimální zlomek, pouhých pět miliard korun. Přitom se podle Slamečky jedná pouze o již rozestavené akce.
„Na nové akce prostě peníze nejsou. Netýká se to jen letošního roku, ale vypadá to tak i v rozpočtovém výhledu na léta 2012 - 2013,“ zdůraznil Slamečka. Nepředpokládá, že by si fond v příjmech pomohl například vydáváním obligací.
Díky tomu, že ale nejsou peníze na rozvoj nové infrastruktury, doprava v obcích často kolabuje.
„Na opravy silnic druhých a třetích tříd v letošním roce máme pouhých 105 miliónů korun. Většinu peněz z dotací EU jsme už vyčerpali. Plánujeme si proto půjčit si formou úvěru a obligací miliardu korun,“ tvrdí podle ČTK náměstek hejtmana Pardubického kraje Jan Tichý.
Potíže v obcích řeší pomocí vysílaček
„Bývají problémy s objízdnými trasami, obce se proti tomu bouří. Většinou dopravu vedeme po té silnici v jednom jízdním pruhu. Osvědčilo se nám, že to řídí vysílačkou pracovníci zhotovitele, nepoužíváme semafory. Řidiče to bolí, chvilku počkají, ale maximálně pět minut a jedou dál,“ poznamenal z praxe Bohumil Salaba z pardubického odboru dopravy.