Článek
„K největším výhodám patří úspora času a rychlé odbavení bez čekání. U pokladny není nutné znovu načítat jednotlivé položky nákupu a většina času se ušetří tím, že odpadá vykládání zboží na pokladní pás,” uvedla Pavla Hobíková, mluvčí společnosti Globus, která během října ve všech svých hypermarketech nabídne zákazníkům službu Scan.
Nakupování se skenerem
Princip samoobslužného nakupování se skenerem v ruce je jednoduchý. Ještě před tím, než si u vstupu do prostoru prodejny vyzvednete skener pro snímání čárových kódů zboží, musíte načíst zákaznickou kartu. Pokud ji nemáte, můžete si ji na počkání zřídit na informacích prodejny.
Během nakupování skenerem snímáte čárové kódy výrobků. Pokud na nich čárový kód není (např. kusová zelenina nebo ovoce či některé druhy pečiva), najdete ho na dobře viditelném místě, kde jste si pečivo či zeleninu vybrali. Stačí ho tedy načíst a zadat příslušný počet kusů.
Většina zákazníků běžně nakupuje i zboží (například oblečení, alkohol, drogistické zboží, CD apod.), které je opatřeno ochranným prvkem proti krádeži, který je ale třeba odstranit, abyste u odchodu z prodejny „nepípali”. „Označené je nutné předložit obsluze hypermarketu, která ochranný prvek sejme,” doporučila Hobíková.
Na displeji skeneru se vám postupně zobrazuje seznam nakoupeného zboží a vy tak máte přehled jak o jednotlivých položkách, tak především o průběžné ceně celého nákupu.
Potom, co jste nakoupili, naskenujete před vjezdem ke speciálním pokladnám sloužícím právě pro službu Scan čárový kód pro ukončení nákupu. „Zákazník poté přiloží skener k pokladně, kde má načtené kódy a zaplatí. Nakonec načte svou zákaznickou kartu a odchází s nákupem, aniž by jej vykládal vůbec na pult,” dodala Hobíková.
Skenovat zboží můžete i v Tesku
Do konce října bude skenery vybaveno všech patnáct hypermarketů Globus v České republice. Zákazníci budou mít k dispozici celkem 1600 skenerů a 81 speciálních pokladen.
Nakupovat se skenerem můžete už i ve vybraných prodejnách obchodního řetězce Tesco, který svou službu nazval Scan, případně Scan mobile, pokud máte aplikaci pro snímání kódů nainstalovanou ve svém chytrém telefonu.
„Služba je nyní dostupná všem zákazníkům hypermarketu Tesco v Letňanech. Do konce roku ji rozšíříme ještě do hypermarketů Tesco v Brně a Plzni,” uvedl pro Právo Václav Koukolíček ze společnosti Tesco Stores ČR.
Ostatní velcí prodejci, jak potvrdili Právu jejich zástupci, zavedení samoobslužného skenování zboží během nákupu zatím neplánují. „Upřednostňujeme přímý kontakt se zákazníkem, protože můžeme reagovat na jeho případné podněty,” doplnila Zuzana Holá ze společnosti Lidl.
Samoobslužné pokladny jsou oblíbené
Zákazníci si už zvykli na další možnost nakupování bez přítomnosti pokladní. Tou jsou samoobslužné pokladny, u kterých si sami načítají čárkové kódy zboží, případně je vybírají ze seznamu nebo váží a nakonec i zaplatí - hotovostí či platební kartou.
Například v prodejnách Tesco je zákazníci využívají už od roku 2008. „Samoobslužné pokladny jsou našim zákazníkům k dispozici na všech hypermarketech a řadě obchodů malého formátu, celkem se jedná o 120 obchodů. Jejich obliba stále roste, máme zájem i nadále tento moderní způsob placení rozšiřovat,” uvedl Koukolíček.
Samoobslužné pokladny mohou zákazníci využívat i v desítkách obchodů Albert či Globus. V provozu jsou i ve dvou pražských prodejnách řetězce Kaufland.
Samoobslužné nakupování už není výsadou jen hypermarketů, zákazníci se s nimi setkají například i v restauracích s rychlým občerstvením McDonald's. Aniž by přišli do kontaktu s obsluhou u pultu, sami si na speciálním dotykovém panelu - samoobslužném kiosku - požadované položky navolí, zaplatí a počkají na vydání objednávky.