Hlavní obsah

Mladé řidiče stojí povinné ručení až desetitisíce. Tak se pojistka udělá na dědečka

Téměř trojnásobek obvyklé sazby účtují pojišťovny za povinné ručení šoférům do pětadvaceti let. Vysoké částky zdůvodňují enormní rizikovostí mladých řidičů.

Foto: Policie ČR

Nehoda mladého řidiče na Zlínsku

Článek

Generali Česká pojišťovna účtuje pro Škodu Fabia osmnáctiletému řidiči z Karlových Varů ročně 19 994 korun, v Praze přes 21 tisíc, v Chrudimi zhruba 14 tisíc korun. Z pojistné kalkulačky pojišťovny Uniqa pro osobní dieselové auto z roku 2019 vyšlo, že řidič pod 25 let za ručení zaplatí o 18 tisíc korun ročně více než padesátník.

„Rozptyl cen povinného ručení u mladých řidičů je skutečně velký, roční ceny pojistného se pohybují v rozmezí 1500 až 40 tisíc korun,“ potvrdil Právu mluvčí Generali Česká pojišťovna Jan Marek.

Nejnižší částky bývají u motocyklů, u nových jsou sazby nižší než u starých. Sazba vychází z předpokladu, že na novou motorku jsou jezdci opatrnější. I takové důvody pojišťovny v cenách zohledňují.

Změny v povinném ručení: co se chystá a kdo by měl nově platit

Finance

Zásadně do ceny promlouvají povinného ručení bonusy za jízdu bez nehod a škody. „Je potřeba vzít v úvahu, že padesátiletý řidič má slevový bonus padesát procent, zatímco mladý je bez něj. To je velmi důležitá okolnost, i proto pak vychází ten cenový rozdíl tak velký,“ vysvětlila Právu mluvčí Uniqa Eva Svobodová.

Mladí mají nehodu až dvaapůlkrát častěji

Mladí řidiči podle statistik pojišťoven způsobují škody dvaapůlkrát častěji než ti starší.

Vliv na cenu pojistky má také trvalé bydliště, a to i když má řidič bydliště vedené ve vsi, ale jezdí ve městě, které je pochopitelně rizikovější.

V rodinách se však auto často napíše na staršího člena domácnosti, přestože ho používá rizikovější mladý řidič. „Pojišťování na rodiče nebo prarodiče se opravdu děje, protože v Česku na rozdíl od některých západních zemí se pojišťuje vozidlo, a ne řidič,“ připustil Marek.

„Z dlouhodobého hlediska je to ale pro mladého klienta nevýhodné, protože si pak takzvaně nevyjíždí bonusy,“ konstatoval.

Podobný názor má i pojišťovna Kooperativa. „Setkáváme se s případy, kdy se to tak mladí řidiči snaží obejít. Většinou tak ale činí jen do první způsobené škody nebo do doby, kdy se chtějí osamostatnit. Jedině dlouhodobým ježděním bez nehod si mohou sazbu zlevnit,“ upozornil mluvčí Milan Káňa.

Aplikace sleduje styl jízdy

Kooperativa nabízí verzi pojištění, kdy sice šofér nejprve zaplatí plnou sazbu, ale nemá-li škody a jezdí bezpečně, může dostat zpět část ceny. Mobilní aplikace Koopilot kvůli tomu sleduje dodržování rychlosti, analyzuje agresivitu a dynamiku zatáčení, akceleraci, brzdění.

„Někteří řidiči běžně dostávají zpět třicet procent ceny ručení,“ sdělil Právu pojišťovací specialista Kooperativy Marian Skrip.

Pokud mladý šofér jezdí bez škod, cena ručení klesá s přibývajícími lety. „Za každých dvanáct měsíců bez škody dává pojišťovna pětiprocentní slevu z ceny povinného ručení,“ vysvětlil Káňa. Za deset let jízdy bez nehod jde o polovinu původní ceny.

Podle mluvčího zaplatí řidiči do 25 let v průměru pod 7000 korun ročně. Podobně platí u pojišťovny Slavia jednadvacetiletý řidič bez bonusů, který jezdí s deset let starou benzinovou Škodou Octavia.

Povinné ručení se bude vztahovat i na elektrokoloběžky

Domácí
Související témata:

Výběr článků

Načítám