Článek
Topná sezóna začíná počátkem září a končí na konci května, trvá tak zhruba devět měsíců. Podle průzkumu portálu Ušetřeno.cz však lidé netopili po celou tuto dobu, nejčastěji měli topení zapnuté po dobu šest až sedm měsíců.
Ovšem letošní zima byla mírná, nebylo třeba tolik topit, i proto 53 procent své domovy vytápělo méně než v minulém roce. Ostatní respondenti topili zhruba stejně jako vždycky, přičemž zhruba pětina topila jen po část dne, stejný počet pak po téměř celý den. Pouze dva lidé ze sta uvedli, že letos doma topili více než loni.
Měřiče tepla budou muset být dálkové
Většina lidí tak předpokládá, že jim účet za vytápění nijak nezatíží jejich domácí rozpočet. Více než polovina očekává nižší náklady za vytápění než loni, 37 procent oslovených odhaduje, že náklady zůstanou stejné jako v minulém roce. Naopak každý desátý počítá s tím, že za letošní topnou sezónu zaplatí více než loni.
„Reálně lze spíše očekávat, že náklady za topnou sezónu budou navzdory mírné zimě srovnatelné s těmi loňskými, kdy jsme také zažívali relativně teplé zimní období,“ doplnila Markéta Witoszová z portálu Ušetřeno.cz.
Polovina změnila dodavatele
Podle údajů Energetického regulačního úřadu (ERÚ) má spotřeba elektřiny a plynu v Česku v posledních letech spíše rostoucí tendenci. Téměř polovina Čechů (46 procent) však za poslední tři roky žádné zásadní změny v domácí spotřebě energií nezaznamenala. Klesající spotřebu energií zmínila třetina oslovených a naopak pětina každoročně spotřebu energií zvyšuje
Nicméně Češi se snaží o snížení spotřeby, což sebou pochopitelně nese i nižší náklady. Tři pětiny oslovených se snaží o omezení spotřeby energií při běžných domácích činnostech (například používají pokličky při vaření, pravidelně odmrazují lednice, častěji čistí filtry u praček, používají úsporné žárovky apod.).
Další cestou jak ušetřit, je změna dodavatele energií, k čemuž se podle průzkumu odhodlalo 54 procent oslovených. „Právě změnou dodavatele může domácnost ušetřit v průměru až sedm tisíc korun ročně,“ upozornila Witoszová.
Finanční poradna: Co je třeba si ohlídat při změně dodavatele energií
Téměř čtvrtina lidí zároveň uvedla, že si kvůli snížení spotřeby pořídila úspornější spotřebiče, pětina se dokonce rozhodla pro zateplení domu a každý šestý si pořídil nový kotel. Pouze šest lidí ze sta oslovených náklady za energie neřeší.
Pandemie náklady nejspíš zvýší
Mnozí lidé kvůli vládním koronavirovým opatřením zůstali dlouhé týdny až měsíce doma, ať už na home office, či kvůli dětem, které nechodily do školy. Více než tři pětiny z nich tak očekávají, že intenzivnější pobyt doma se promítne i do vyšší spotřeby energií.
Někteří dodavatelé se snaží zákazníkům, na které koronavirová situace citelně doléhá, usnadnit život tím, že jim nabízejí různé úlevy. Téměř devět z deseti oslovených ale vůbec netuší, zda jejich dodavatel plynu či elektřiny nějakou úlevu nabízí. Ti, kteří o takových úlevách vědí, nejčastěji zmiňují snížení výše zálohových plateb po určitou dobu, dočasný odklad těchto plateb anebo splátkový kalendář. Využít se tyto úlevy chystá pouze třetina z respondentů, kteří o nich vědí.