Článek
Zatímco český trh e-commerce jako celek loni podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) rostl meziročně o 14 procent, podnikatelé na Shoptetu vykázali v průměru růst obratu o 28 procent, když za rok 2021 dohromady vykázali tržby 50,4 miliardy korun.
„Je to dáno mj. i tím, že Češi se již během pandemie naučili nakupovat u lokálních obchodníků. Je v tom jistá snaha podpořit lokální obchod, lidé neposílají peníze nadnárodním, anonymním firmám a zahraničním značkám, jako to bylo běžné v minulosti,“ domnívá se šéf Shoptetu Samuel Huba.
Češi se během pandemie naučili nakupovat u lokálních obchodníků
Stabilitu lokálních obchodníků potvrzuje podle Huby i vývoj v letošním roce. Upozorňuje na to, že zatímco některé velké obchody hlásí problémy a musí propouštět, případně zeštíhlovat své portfolio, naopak menší, často úzkoprofiloví prodejci jsou mnohem odolnější a vykazují stabilní výsledky. Podle Huby si i letos udrželi růst obratu v průměru o téměř 10 procent.
Huba tvrdí, že velcí hráči na trhu mnohdy přepálili své odhady a plány a více se na nich odráží akcelerující inflace, kdy část zákazníků začala šetřit. Největší internetový obchod v Česku Alza, který působí i na Slovensku, v Maďarsku, Rakousku a Německu, loni meziročně zvýšil obrat o pětinu na 45 miliard korun bez DPH.
ČOI: Téměř 70 procent kontrolovaných e-shopů loni porušilo zákon
Vyřídil zhruba 18 milionů objednávek, meziročně o 27 procent více. E-shop obsloužil přitom asi 5,3 milionu zákazníků. V samotné ČR Alza loni zaznamenala růst obratu o 18 procent. Podíl e-shopů na českém maloobchodu loni podle APEK dosáhl 17 procent, meziročně tak vzrostl o procentní bod.
Růst i díky pandemii
Obchodníci se stále častěji snaží zajistit dostupnost zboží v kamenných obchodech i na internetu. Očekává se tak další růst významu internetových obchodníků, v roce 2030 by mohl online prodej tvořit až čtvrtinu z českého maloobchodu, uvedl APEK na konci letošního března.
Zájem o nákupy na internetu se v posledních dvou letech zvedl v souvislosti s pandemií koronaviru, kdy většina kamenných prodejen musela být několik měsíců uzavřena. Tempo, jakým význam elektronického prodeje vůči českému maloobchodu roste, je podle výkonného ředitele APEK Jana Vetyšky lépe znatelné při pohledu o mnoho let zpět.
Finanční poradna: Na co si dát pozor při online nakupování
„Například v roce 2005 byl podíl online prodeje na českém maloobchodě jen 1,6 procenta,“ uvedl.
Češi loni v e-shopech podle dat portálu Heureka a APEK celkem utratili 223 miliard korun. Počet internetových obchodů ve srovnání s předchozím rokem vzrostl o tři procenta na bezmála 51 tisíc.
Michal Dugáček ze společnosti Shopsys, která je zaměřená na tvorbu e-shopů, se domnívá, že postupně se bude prohlubovat rozdíl mezi jednotlivými firmami – velké budou na úkor malých a středních růst, některé menší společnosti ale mohou z trhu zmizet. „Problém budou mít především obchodníci, kteří se nedokážou odlišit a budou chtít konkurovat pouze cenou,“ uvedl nedávno pro ČTK Dugáček.
Na co dát pozor při koupi zboží v e-shopu ze země mimo EU
Z dat APEK podle něj vyplývá, že 90 procent online obchodů působících v tuzemsku má roční obrat do jednoho milionu korun. „To není ani na zaplacení jednoho člověka vzhledem k poměrně nízkým maržím v e-commerce,“ řekl.
Dodal, že navíc i některé velké společnosti mají problém se ziskovostí. Zmínil například Mall Group, která společně s kurýrní službou WeDo vykázala za finanční rok končící letos 31. března provozní ztrátu (upravená EBITDA) 96 milionů zlotých, tedy přes půl miliardy korun, proti předchozímu mírnému zisku.