Hlavní obsah

Lidé porovnávají ceny a hledají slevy

Drahota přiměla lidi změnit nakupovací strategii. Stále častěji porovnávají před nákupem ceny na internetu, čekají na slevy a pořizují si online i zboží, pro které donedávna chodili převážně do kamenných obchodů.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Článek

Vyplývá to z dat nákupního rádce, společnosti Heureka. Podle nich se za poslední měsíce zvýšil na internetu o sto procent například prodej trvanlivých potravin, jako je mouka, olej, káva nebo cukr.

Klesla průměrná hodnota objednávky

„Vlivem zvýšené cenové citlivosti zákazníci mění své nákupní zvyklosti na internetu, kde především v posledních dvou měsících vzrostlo porovnávání a současně nákup trvanlivých potravin, jejichž cena se může u jednotlivých prodejců lišit o desítky procent, a jejich nákupem online se tak dá ušetřit,“ sdělila Právu mluvčí Heureky Adéla Berková.

Celá kategorie jídlo a nápoje na internetu z hlediska množství prodaného zboží v září až listopadu meziročně vzrostla o 20 procent, ale třeba u cukru to byl nárůst skoro na čtyřnásobek (o 296 procent), u másla o 198 a u rýže o 130 procent.

Lidé mají v peněženkách desítky milionů neplatných bankovek

Ekonomika

„Klesla také průměrná hodnota objednávky na internetu. To znamená jediné – totiž že zákazníci si nákupy více rozmýšlí, srovnávají produkty a ve výsledku vyčkávají na slevové akce či nakupují levnější zboží,“ dodal Jan Mayer, ředitel Heureky.

Tyto údaje potvrzují i další obchodníci. „Z našich dat vyplývá, že lidé s nákupy více otálejí. To znamená, že navštěvují e-shop podobně jako v minulých letech, ale samotný nákup odsouvají více do budoucnosti,“ řekla Právu Michaela Balarinová z CZC, internetového prodejce elektroniky. Porovnávání cen na webu je způsobem, jak si slevy ohlídat, což by u kamenných obchodů bylo náročnější.

„Chuť porovnávat a srovnávat ceny je dobře vidět a je to jeden z důvodů, proč domácnosti online nákupy volí – mají všechny akční ceny na jednom místě, mohou filtrovat produkty ve slevě, mají jasnou představu o sortimentu,“ uvedl mluvčí Košíku.cz František Brož.

Na změnu chování zákazníků již reagují někteří prodejci i cenovou politikou. „Spustili jsme garanci nejlepší ceny. Pokud zákazník najde stejné zboží skladem levněji na e-shopu relevantní konkurence, kterou vždy uvádíme u výrobku, její cenu dorovnáme,“ popsal Ondřej Hnát, obchodní ředitel Alza.cz.

Ceny v polském Lidlu jsou o třetinu nižší než v ČR

Ekonomika

Výběr článků

Načítám