Článek
Vycházejí z toho, že povinné ručení je stejně jen zákonné minimum, kryjící výplatu odškodnění tomu, koho nabourají. Proč tedy nesáhnout po té nejlevnější pojistce. Jenže nakonec mohou na supernízkou cenu doplatit.
Některé pojišťovny chytře nabízejí i u povinného ručení, že když se zavážete k tomu, že část případných škod z nehody zaplatíte z vlastní kapsy, tak o to méně platíte za pojistku.
Princip je stejný jako spoluúčast na havarijním pojištění.
Může se stát, že klient zaplatí po nehodě násobek toho, co za povinné ručení ušetřil.
„Jenže když dojde na vyúčtování škod, můžete se pak spálit. Záleží totiž na tom, jak je stanoven rozsah spoluúčasti a jak je nastaven jeho strop. Pak se může stát, že klient zaplatí po nehodě násobek toho, co za povinné ručení ušetřil,“ varuje Lukáš Fládr ze sdružení Pomoc poškozeným.
Pozor také na lákadla ve formě krytí nákladů na odtah. „V některých smlouvách jde spíše jen o marketingovou částku, například za krytí do 1500 korun vám asistenční služba sice přistaví odtahový vůz, jenže část odtahu do nejbližšího autoservisu si už budete platit z vlastního,“ konstatoval Fládr.
Pozor na limit krytých škod
Rozhodně se vyplatí nepodceňovat limit, do kterého vás povinné ručení kryje. Pokud je totiž škoda z nehody vyšší, než je tento limit, jde to už za vámi.
A pokud jsou po bouračce ve hře odškodnění kvůli ublížení na zdraví, ušlé mzdě, zmrzačení a velké ztráty na majetku, jdou takové sumy do desítek miliónů korun.
„Řidič snadno podlehne chybnému dojmu, že když si sjedná povinné ručení, je limit 35 miliónů korun zbytečný. Jenže například v případě hromadné nehody bývají škody často v desítkách miliónů korun,“ dodal Fládr.
„Zvýšení limitu krytí na 70 milionů stojí v průměru 150 Kč ročně . Na portálu Sfinance.cz můžete jednotlivé varianty namodelovat četně jejich dopadů do výsledné ceny. Určitě se vyplatí si trochu připlatit a nestrachovat se, že do konce života bude hradit škodu kterou jste třeba neúmyslně způsobili.“ řekl Zdeněk Novák, produktový manažer portálu Sfinance.cz
Sdružení Pomoc poškozeným tímto svým varováním v podstatě shrnuje to, co motoristům říkají všechny velké pojišťovny, které čelí supernízkým nabídkám těch menších.
Velcí hráči, byť i mezi nimi vládne velký konkurenční boj, unisono lidem při sjednávání pojistek říkají, aby si dobře zvážili ta nejlevnější povinná ručení, „protože vás ve výsledku nemusí zcela krýt, a pak budete platit ze svého“.
V ručení bývají i živly a čelní sklo
A další významný faktor, který si motorista neuvědomí, je ten, že ty nejlevnější, obvykle svým významem menší pojišťovny často naberou díky těmto extra levným nabídkám sice velký počet klientů, ale pak už nemají sílu stejně utáhnout marketing a výplaty škod.
Obvykle tedy tento svůj zákaznický kmen stejně odprodají většímu hráči, jenž pak klientům, kteří podepsali to nejlevnější na trhu, podmínky záhy stejně patřičně upraví.
K povinnému ručení se dnes nabízejí také možnosti, které byly donedávna výsadou spíše jen havarijního pojištění. Jedná se především o krytí škod z živelních pohrom, jako jsou třeba kroupy. Když tedy motorista nechce platit havarijní pojistku, tak rozhodně tento okruh krytí z přírodních pohrom, nebo i plnění v případě poškození čelního skla, se k povinnému ručení rozhodně vyplatí.