Hlavní obsah

Levná jízda na elektrokoloběžce bez pojištění se může prodražit

Jízda na elektrokoloběžkách, ať už vlastních, či sdílených, je v posledních letech velice oblíbená. Jejich provoz – především pak na komunikacích velkých měst – je ale spojen s mnohými riziky. Ta je zatím možné krýt individuálním pojištěním, než bude od roku 2024 pro silnější stroje povinné.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek.

Článek

S elektrokoloběžkami se lidově řečeno roztrhl pytel. Na chodnících větších měst, mnohdy však i na veřejných komunikacích, jsou zaparkované ty, které může sdílet více uživatelů. Elektrické koloběžky si ovšem lidé pořizují i soukromě, často se jimi v přeplněných městech dostanou k cíli rychleji, než kdyby využili jiný způsob přepravy.

Pro bezpečnou jízdu je třeba dodržovat pravidla, která ukládá provozní řád. V praxi však bohužel často dochází k jejich porušování. Jak upozornili odborníci ze Slavia pojišťovny, na uživatele se nahlíží jako na cyklisty, a to s veškerými právy a povinnostmi, které se toho týkají. Například s výjimkou dětí do 10 let věku nesmí jezdit po chodníku, přejíždět kolmo přes přechod pro chodce, a pokud jim bylo méně než 18 let, musí mít za jízdy nasazenou ochrannou přilbu.

Ovšem i když jezdec dodrží všechna daná pravidla a předpisy, může v silném městském provozu dojít k mnoha situacím, které ohrozí jeho život či zdraví, stejně tak i případných dalších účastníků. Je tedy vhodné zamyslet se nad sjednáním potřebných pojištění.

Pojistka na blbost je nezbytná

Případů, kdy jezdec na elektrokoloběžce zranil chodce či způsobil majetkovou škodu, přibývá.

Pokud je způsobená škoda zaviněna neúmyslně nebo z prosté nedbalosti, může dotyčný jezdec odškodnit poškozené ze svého pojištění občanské odpovědnosti, tzv. pojistky na blbost. Můžete si ho sjednat samostatně, ale i jako součást pojištění domácnosti, v tom případě se pak vztahuje na všechny členy domácnosti.

Šest zraněných při nehodě tří aut a elektrokoloběžky u Příbora

Krimi

Důležitá je dostatečná pojistná částka, aby kryla celou vzniklou škodu nebo újmu. Pojišťovny proto doporučují volit spíše vyšší pojistné limity, minimálně v rozpětí 10 až 20 milionů korun.

Například Generali ČP hradí škody do 15 milionů korun, Kooperativa až do 30 milionů korun, Uniqa do 50 milionů korun. Pojistka vyjde ročně řádově na několik stovek korun v závislosti na sjednané výši limitu.

Pojišťovna Slavia nyní nově každému, kdo má toto pojištění s pojistnou částkou vyšší než 10 milionů korun sjednané, nabízí pojištění kol i elektrokoloběžek zdarma. Pojištění se vztahuje na stroje do 250 W a 25 km/h, platí pro celý svět a je bez spoluúčasti.

Dojde-li ke škodě uplatňované z pojištění, bude pojišťovna vždy zkoumat, zda viník dodržel všechna preventivní opatření, aby kolizi předešel. Pojišťovna se bude zajímat i o to, zda se případně nedopustil zvláště hrubé nedbalosti, například řídil-li elektrokoloběžku pod vlivem alkoholu po chodníku.

„Pokud dojde pojišťovna k závěru, že je příčinná souvislost mezi jednoznačně nevhodným chováním jezdce a vznikem či výší škody nebo újmy na zdraví, je oprávněna své pojistné plnění krátit, případně regresovat nárok vůči viníkovi,“ doplnila Eva Svobodová z pojišťovny Uniqa.

Pojistěte si zdraví

Při jízdě na elektrické koloběžce nejsou výjimkou různé karamboly, při nichž dojde ke zranění jezdců, ale například i chodců. Nejčastěji se jedná o zlomeniny horních končetin, zlámaná žebra a úrazy nechráněné hlavy i krční páteře. U nabouraných chodců to jsou silné pohmožděniny v oblasti zad, popřípadě zlomeniny nohou.

Neměli byste proto podceňovat ani úrazové pojištění, ze kterého se vyplácí odškodné v případě úrazu s trvalými následky či smrti. A pokud se při jízdě na elektrokoloběžce zraníte v zahraničí, je možné čerpat náhradu z cestovního pojištění za ošetření, transport, ale i případnou repatriaci. Ovšem je třeba k nehodě přivolat i policii.

Povinné ručení pro elektrokoloběžky za dva roky

V roce 2024 mají vstoupit v platnost pravidla schválená Evropským parlamentem, podle nichž někteří majitelé elektrokoloběžek a vozítek segway budou muset sjednat pro jejich provoz povinné ručení. Bude se to týkat strojů s dosažitelnou rychlostí jízdy nad 25 kilometrů za hodinu. Současně se bude platit pojistné i za koloběžky s cestovní rychlostí přes 14 km/h, pokud zároveň stroj váží více než 25 kilogramů.

Směrnice cílí zejména na rychlejší a těžší stroje, které představují nebezpečí pro chodce. Drtivé většině běžných městských elektrokoloběžek se tak nové pravidlo vyhne, protože ty váží zpravidla okolo 10 až 12 kilogramů a jejich rychlost je omezena na zmíněných 25 km/h.

Cena pojištění by se mohla pohybovat v řádu několika stovek korun, podobně jako u mopedů.

„Dalo se očekávat, že s rostoucími počty kolizí a obtížně řešitelných střetů při stále masivnějším používání těchto dopravních prostředků přijde EU s regulací a návrhem na efektivní vymáhání náhrad škod,“ komentoval brzké zavedení povinného ručení Zdeněk Hruška z Uniqy.

Výběr článků

Načítám