Článek
Češi mají různé slevové akce ve velké oblibě. Jak ukázala aktuální data Barometru zaměstnanců společnosti Up Česká republika, dvě třetiny lidí s letákem v ruce nakupují již delší dobu. V posledním roce k nim přibyla další zhruba pětina.
Více než letáky a slevové akce jsou oblíbenější různé zákaznické karty a věrnostní programy. Využívá je 86 procent Čechů, přičemž jen v posledním roce je začalo využívat 14 procent oslovených zaměstnanců.
Pokles reálných mezd |
---|
Německá platforma Statista uvádí, že propad reálných mezd je v České republice dokonce rekordní mezi státy Evropské unie. |
Podle její metriky poklesly loni o 8,3 procenta, přičemž druhému v pořadí Rakousku jen o 4,2 procenta. |
Průměr evropských států se zastavil na necelých třech procentech. |
V prvním čtvrtletí letošního roku pak podle dat ČSÚ klesly reálné mzdy v Česku o 6,7 procenta. |
Vlivem ekonomické krize Češi přistupují i k dalším opatřením, aby ulevili svému rozpočtu. Tou nejvýraznější změnou je omezení nákupů zbytného zboží, mezi něž patří například sladkosti či různé pochutiny, ale i dekorativní předměty. Nově k tomuto kroku přistoupili tři lidé z deseti, přičemž takto už při nakupování jednají dvě třetiny lidí a dalších 14 procent to zvažuje. Více než polovina lidí dokonce přiznává, že už nakupuje jen zboží základní potřeby.
Průzkum také ukázal, že nejde jen o zboží, každý čtvrtý oslovený přestal či omezil kvůli krizi využívat i některé služby – například rozvoz jídla, taxi, ale třeba i kadeřnictví nebo masáže.
„Nelze se divit, že mnoho zaměstnanců má pocit, jako by nyní pracovali jen proto, aby zaplatili účty. Nezbývají jim peníze na některé radosti, nemohou si dovolit dříve oblíbené aktivity. To se bohužel už nyní negativně promítá do jejich nálady, motivace, únavy i celkové psychické a fyzické kondice,“ uvedl Stéphane Nicoletti z Up ČR.
Levnější zboží do zásoby
Ušetřit je možné i tím, že zboží v akci, které sice nutně nepotřebujete, pořídíte do zásoby. Podle průzkumu se tak chovají tři čtvrtiny lidí, přičemž pětina to začala praktikovat v posledním roce.
Téměř dvě třetiny Čechů, pětina v posledním roce, se ve snaze ušetřit soustředí při nákupech i na zlevněné zboží s blížícím se datem spotřeby.
Tři pětiny Čechů omezují nákup alkoholu či cigaret.
Zatím méně než polovina Čechů přistoupila v rámci úspor k nakupování zboží z druhé ruky a také k nákupům v levnějších, zpravidla asijských e-shopech.
Více než třetina lidí pak nakupuje v levnějším pohraničí. „Více než 30 procent respondentů ale zároveň přiznává, že pro ně tato varianta není reálná, což je dáno především velkou vzdáleností od hranic. V příhraničních regionech bude tak toto procento ještě výrazně vyšší,“ dodal Nicoletti.