Článek
Přestože většinou nejde o život, jsou pomačkané plechy značnou nepříjemností, a motoristé, pokud musí vyjet, by rozhodně předem měli přesně vědět, co v takové situaci dělat, aby později neměli zbytečné tahanice s pojišťovnou viníka při dokazování výše škody, radí samotné pojišťovny.
„Motoristé ale často po nehodě zmatkují a nevědí, jak situaci řešit, aby pojistná událost byla co nejrychleji vyřízena,“ potvrzuje Marcela Kotyrová z České asociace pojišťoven.
„Sníh sice ještě neznamená z hlediska počtu nehod masakr, ale bývá více drobných bouraček, jako nedobrzdění nebo smýknutí do příkopu. Na rozdíl od léta, kdy lidé často jezdí nad limity fyzikálních zákonů, si teď v zimě dává většina motoristů pozor, a pokud mohou, nechávají auto doma,“ dodal Václav Bálek z Allianz.
„Očekáváme desetiprocentní nárůst počtu hlášených škod na autech. Nejedná se většinou o velké rány. Přestože pro silničáře a motoristy je to sněhová kalamita, z našeho pohledu jsme na takovou situaci dostatečně personálně vybavení. Call centrum, kde máme osmdesát lidí, a likvidační centra to zvládají,“ řekl Novinkám Milan Káňa z Kooperativy.
V záloze jsou i brigádníci
Silničáři jsou v plné polní. Záleží ale také na samotných obcích, zda se včas na předpovídané sněhové kalamity připravily, buď vlastní technikou a pracovníky, nebo zda si v dostatečné míře najaly specializované firmy.
„Naši lidé jsou v maximálním nasazení. Například jen pro městečko Hořovice jsou v terénu dvě velká vozidla s posypovou nástavbou s radlicí, multikára s posypem a radlicí, malotraktor na posyp a odhrnování chodníků a dva speciály na prohrnování v zúžených prostorách. V případě velkých závějí jsou k dispozici traktory s pluhem,“ řekl Jaroslav Nálevka ze společnosti AVE CZ odpadové hospodářství, která je pověřena úklidem tohoto města.
Podle něho je v případě skutečně velké sněhové kalamity, trvající několik dní, AVE CZ schopná do svých smluvních měst během několika hodin operativně nasadit desítky brigádníků, kteří čekají na „povolávací rozkaz.“ Komplikace při odklízení sněhu ovšem podle Nálevky tradičně způsobují špatně zaparkovaná vozidla.
Ve větším klidu řidiči čtyřkolek
„Zavážel jsem zboží do skladu a návěs se v mírné zatáčce začal sunout a natlačil mne do příkopu, sám se už z toho nevyhrabu, čekám na vyprošťovací auto, ještě štěstí, že tady téměř nikdo nejezdí,“ svěřil se Novinkám promrzlý řidič kamiónu, který uvízl na jedné z menších komunikací na pomezí Středočeského kraje a východní části Prahy.
„Právě teď jsem rád, že jsem si nakonec pořídil Octavii čtyřkolku, zatím mne vytáhla z každé šlamastiky, auto na sněhu a v břečkách drží stopu nesrovnatelně lépe než klasika s předním pohonem. Náhon na všechna kola je sice dražší a na spotřebě si vezme zhruba o litr nafty více na sto kilometrů, ale za tu jistotu mi to stojí,“ svěřil se v bleskové anketě mezi řidiči padesátiletý Ivoš S. z Prahy-Horních Počernic.
Máte-li pocit, že bude viník později zapírat, volejte policii
K nehodě, při níž nedojde ke zranění a je účastníky vyloučen alkohol či návykové látky a jejíž škodu odhadnou na méně než 100 tisíc korun, není třeba volat policii. Bouračka však vyžaduje důkladné zdokumentování od samotných aktérů nehody.
Bourá-li služební-firemní auto, policii zavolat musíte.
Stejně tak policii musíte zavolat, došlo-li k poškození nebo zničení pozemní komunikace či jejích součástí, jako jsou svodidla a dopravní značky, nebo byla-li způsobena škoda na majetku třetí osoby (například auta narazila do domu).
„Rovněž v případě jakékoliv nejasnosti ale policii raději přivolejte, a to i v případě, že máte pocit, že druhá strana bude chtít pozdější vinu nebo spoluvinu zapírat,“ doporučuje Bálek.
Škodu můžete hlásit na call centru své pojišťovny. I v případě, že máte pouze povinné ručení, vyřídí řada pojišťoven vše ostatní za vás.
Alespoň to slibují, a jen v České pojišťovně to už během tří měsíců využilo přes 1000 motoristů. Tuto službu nově v rámci povinného ručení dále nově poskytují Allianz, Direct a Kooperativa v rámci připojištění, které stojí 1200 korun ročně.
Škodu lze rovněž nahlásit přes webové stránky pojišťovny nebo emailem. Novinky doporučují telefonické hlášení, protože ihned dostanete číslo škodné události a operátor vám může poradit i v dalších věcech, jako je třeba odtah poškozeného vozidla.
Dokazovat škodu musí pojišťovně poškozený
„Hlášení škody viníkem, respektive přiznání pojištěného k odpovědnosti za škodu uplatňovanou poškozeným, není nezbytnou podmínkou likvidace škody v povinném ručení. Na druhou stranu musí poškozený vždy prokázat, že pojištěný za škodu odpovídá. Toto může podpořit například zprávou policie, správního orgánu, soudu, společným záznamem o nehodě, svědkem,“ upozornil Bálek z Allianz.
Účastníci nehody si také musí vyměnit identifikační údaje řidičů a vozidel, a toto zapsat do formuláře.
„Záznam o dopravní nehodě“ je klíčový dokument
Rozhodně si z místa nehody pořiďte fotodokumentaci, případně svědecké výpovědi, a věnuje obzvlášť pozornost přesnému vyplnění formuláře o nehodě pro pojišťovnu, který by měl mít každý motorista v přihrádce vozu. Pokud formulář ještě nemáte, dají vám ho na každé pobočce vaší pojišťovny.
Jestliže není nutné policii volat a je-li již místo nehody zabezpečeno z hlediska silničního provozu – výstražný trojúhelník alespoň 50 metrů od nehody –, musí účastníci nehody vyplnit formulář „ Záznam o dopravní nehodě“, kde jsou kontaktní údaje, všechny okolnosti nehody – nákresy; a musí ho podepsat oba účastníci nehody.
Buď se jedná o formulář, který vám vydá vaše pojišťovna, nebo o tzv. jednotný evropský formulář, který uznávají všechny pojišťovny. Doporučuje se mít alespoň dva stále ve vozidle.
„Účastníci dopravní nehody jsou povinni neprodleně odevzdat vyplněný a podepsaný Záznam o dopravní nehodě pojistiteli,“ zdůraznila Kotyrová.
Mají-li se účastníci nehody dohodnout na místě, tak musí být také zcela zřejmé, kdo je viníkem nehody, tedy například kdo nedá přednost v jízdě nebo třeba ten, kdo narazí zezadu. Zvažte si rovněž, zda vezmete vinu plně na sebe, protože někdy se vina rozděluje napolovic.
Plechařina je drahá
V praxi je dobré vzít v úvahu, že celkovou škodu 100 tisíc korun na vozidlech dosáhnete v podstatě raz dva. Jen přední sdružené světlo na běžných vozidlech přijde na deset až patnáct tisíc korun včetně montáže.