Článek
V minulých letech bylo běžné, že vyúčtování služeb a spotřebovaného tepla a vody lidé dostávali nejpozději v průběhu dubna, finanční vypořádání pak do čtyř měsíců od doručení vyúčtování. Určuje to zákon č. 67/2013 Sb., který říká, že poskytovatel služeb je povinen doručit jejich příjemci vyúčtování nejpozději do čtyř měsíců od skončení zúčtovacího období. Tím je v naprosté většině případů kalendářní rok.
Koronavirová epidemie však mnohé zkomplikovala, a proto byl v dubnu přijat zákon, který lhůty pro doručení vyúčtování za služby, teplo a vodu za rok 2019 prodloužil.
Vyúčtování za teplo a vodu se může nyní zpozdit
„Prodloužení lhůty pro doručení vyúčtování je upraveno v § 7 zákona č. 209/2020 Sb. Tímto ustanovením se prodlužuje lhůta pro doručení vyúčtování služeb v domě s byty za rok 2019 jejich příjemcům až do 1. září 2020. Toto prodloužení lhůty platí pro vyúčtování , která měla být jejich příjemcům doručena nejpozději v době od 24.dubna 2020 až do 31. srpna 2020,” upřesnil pro Právo Martin Hanák ze Svazu českých a moravských bytových družstev (SČMBD).
Vzhledem k tomu, že i nadále platí povinnost jak poskytovatele, tak příjemce služeb provést finanční vypořádání (přeplatky a nedoplatky) nejpozději ve lhůtě čtyř měsíců ode dne doručení vyúčtování, nový zákon prodloužil i lhůtu pro finanční vypořádání, a to do 31. prosince 2020.
Vyúčtování dostali, přeplatky ne
Jak pro Právo uvedl Martin Hanák ze SČMBD, k využití prodloužení lhůty dle zákona č. 209/2020 Sb. došlo jen u nízkého počtu případů.
„Většina našich členů stihla předat vyúčtování jejich příjemcům v řádném termínu, tj. do konce dubna 2020. Předpokládám tedy, že dodrží také následnou lhůtu čtyř měsíců pro vypořádání případných přeplatků a do konce srpna 2020 tak bude vše v souladu s legislativou uzavřeno,” dodal Hanák.
Také anketa redakce potvrdila, že v mnohých jak soukromých, tak obecních bytech lidé vyúčtování dostali, stejně tak proběhlo i finanční vypořádání.
„V dubnu nám přišlo vyúčtování tepla a vody, v polovině července pak peníze, měli jsme přeplatek,” uvedl pro Právo Rudolf, člen SVJ z jednoho libereckého sídliště.
„Vyúčtování služeb, tepla a vody jsme dostali jako vždy počátkem dubna. Měli jsme přeplatek a peníze nám přišly už v červnu,” uvedla pro Právo Jana, nájemnice pražského magistrátního bytu.
Během dubna dostali vyúčtování i lidé v bytovém domě na jednom pražském sídlišti. Jak se redakci zmínil jeden z majitelů bytu, u mnoha jeho sousedů došlo k několikatisícovým přeplatkům. Lidé tak počítali s tím, že tyto peníze použijí například i na úhradu nákladů za dovolené. Ovšem poskytovatel služeb, resp. správcovská firma, se dosud nemá k tomu, aby jim přeplatky vrátila. Podle jeho vyjádření to ani během léta nebude.
Jak ale Právu potvrdil Martin Hanák, lhůta pro vypořádání případných přeplatků a nedoplatků se zákonem č. 209/2020 Sb. nemění. „I nadále je upravena v § 7 odst. 3 zákona č. 67/2013 Sb., tj. že finanční vyrovnání provedou poskytovatel a příjemce služeb v dohodnuté lhůtě, nejpozději však ve lhůtě čtyř měsíců ode dne doručení vyúčtování příjemci služeb. Uvedené tedy znamená, že pokud bylo vyúčtování doručeno v řádném termínu, tj. do konce dubna 2020, musí být i vypořádání případných přeplatků vyřízeno nejpozději ve lhůtě následujících čtyř měsíců, tj. do konce srpna 2020.”