Hlavní obsah

Kuba: Inspekce bude mít lepší přehled o předváděcích akcích

Aktualizováno

Ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba (ODS) ve čtvrtek oznámil, že jeho úřad připravil několik opatření k omezení nekalých obchodních praktik vůči spotřebitelům, hlavně seniorům, při prodejních předváděcích akcích. Mezi nimi je zavedení nové oznamovací povinnosti pro organizátory těchto akcí a spuštění nového systému „spotřebitelský ombudsman“.

Foto: Profimedia.cz

Senioři jsou často oběťmi nekalých obchodních praktik

Článek

Nový informační systém má poskytovat rady spotřebitelům, kteří budou při prodejní akci klamáni nebo se ocitnou v nějakých jiných problémech. Konkrétně se budou moci obrátit na živnostenský úřad, kde by měli dostat informace o možnostech dalšího postupu, formuláře pro odstoupení od smlouvy atd.

Systém se má opírat o součinnost 227 obecních úřadů a ministerstvem finančně podporovaných nevládních spotřebitelských organizací. K řešení svého případu pak spotřebitelé mohou využít i jejich služeb.

Nekalé praktiky při předváděcích akcích jsou pro nás naprosto nepřijatelné
Martin Kuba, ministr průmyslu a obchodu

Praktiky, které používají někteří nepoctiví prodejci, mají podle MPO „velmi daleko k solidnímu jednání se spotřebiteli“. Nekalé a často i agresivní praktiky cílí většinou na lidi, u kterých nepoctiví prodejci předpokládají, že se nebudou umět nebo chtít bránit.

Dvě třetiny prodejců porušují zákon

Jak prokázaly kontrolní akce České obchodní inspekce (ČOI), téměř dvě třetiny prodejců na těchto akcích porušují zákon. „Nekalé praktiky při předváděcích akcích jsou pro nás naprosto nepřijatelné. Připravili jsme proto opatření, která mají okrádání spotřebitelů zabránit. Společným postupem MPO, kontrolních orgánů a spotřebitelských organizací tak zamezíme poškozování zákazníků,“ uvedl ministr Kuba.

Dalšími opatřeními jsou podle něj zákaz řetězení živností a nová ohlašovací povinnost. Podle navržené novely zákona o ochraně spotřebitele bude každý prodejce muset ohlásit ČOI patnáct pracovních dnů před konáním prodejní akce adresu a místo, kde bude akce uskutečněna, datum, časový harmonogram a předmět akce včetně identifikačních údajů prodávajícího nebo podnikatele, který organizuje akci.

Věříme, že spotřebitelský ombudsman nabídne spotřebitelům, zejména seniorům, tolik potřebnou pomocnou ruku státu k řešení jejich problémů
Tomáš Hajdušek, náměstek ministra průmyslu a obchodu

V zásadě stejné údaje bude muset uvést v nabídce k účasti, která je zasílána spotřebitelům, a to včetně uvedení zboží a služeb, které se budou na akci propagovat, nabízet a prodávat. Za porušení těchto povinností mají být prodejcům ukládány citelné sankce.

Legislativní úprava zákazu řetězení živností a ohlašovací povinnosti by měla nabýt účinnosti letos na podzim.

„Věříme, že spotřebitelský ombudsman nabídne spotřebitelům, zejména seniorům, tolik potřebnou pomocnou ruku státu k řešení jejich problémů a pomůže jim domoci se nápravy. Legislativní úprava by pak měla dát větší prostor kontrolním orgánům proti takovým nekalým praktikám zasáhnout,“ doplnil náměstek ministra průmyslu a obchodu pro oblast podnikání a ochrany spotřebitele Tomáš Hajdušek.

Agresivita firem zaskočila i inspekci

Na problémy spojené s předváděcími akcemi letos významně upozornil dokument Šmejdi režisérky Silvie Dymákové, která drsné pozadí těchto akcí pro seniory zaznamenala skrytými kamerami. [celá zpráva]

Vedle nekalých obchodních praktik jsou předváděcí akce často poznamenány velkou agresivitou předváděcích firem vůči seniorům, ale nejen vůči nim. Například loni došlo na předváděcí akci v Jilemnici dokonce ke zranění jednoho z návštěvníků a napadení inspektorky ČOI, což skončilo pravomocným odsouzením útočníka u soudu.

„Inspektorka byla vyděšená a i z nahrávky volání na záchrannou službu je slyšet, že jí někdo vyhrožuje zabitím, když se ke zraněnému přiblíží,“ sdělila k tomu Právu mluvčí ČOI Miloslava Fléglová.

Nekalých praktik přibylo

ČOI se kontrolám předváděcích akcí věnuje dlouhodobě. Seznam firem si od autorů Šmejdů podle Fléglové nevyžádala, inspekce je totiž má podle ní sama dobře zmapované.

Jen v prvním čtvrtletí letošního roku udělila ČOI organizátorům těchto akcí kvůli porušení zákona pokuty v celkové výši 5,4 miliónu Kč. „Nekalých obchodních praktik na předváděcích akcích, včetně agresivních, přibylo,“ konstatoval ústřední ředitel ČOI Vladimír Velčovský. Odsoudil také opakovaně formy poškozování práv spotřebitelů, hlavně fiktivní výhry, za které musejí výherci platit, i tzv. VIP, klubové či členské karty, na které doplácejí opět převážně účastníci z řad důchodců.

Související články

Výběr článků

Načítám