Hlavní obsah

Kroupy v Praze poničily tisíce aut, třetina může být na odpis

Právo, Jindřich Ginter
Praha

Zákaznické linky pojišťoven, pracoviště likvidačních techniků a servisů v pondělí praskaly ve švech pod náporem nešťastných motoristů. Víkendové kroupy totiž poničily tisíce aut. Až u třetiny z nich mohou být karoserie neopravitelné a už se nevyplatí vozidla dále opravovat. Škody celkově dosáhnou až sto miliónů korun.

Článek

„Zhruba třetina nahlášených událostí bývá při obdobných smrštích totální škodou, tedy škodou, kdy karoserie jsou neopravitelné,“ sdělila Právu Dagmar Koutská z České pojišťovny (ČP).

Velké škody potvrdila i Eva Svobodová z UNIQA. „Již registrujeme i totální škody na autech kvůli kroupám. Jsou takového rázu, kdy se v daném případě nevyplatí konkrétní vozidlo opravovat,“ uvedla Právu.

„Máme prohlídnuto i několik škod, jejichž náklady na opravu převyšují obvyklou cenu vozidla, a jedná se tedy o totální škodu,“ řekl také Tomáš Zavoral z DIRECT Pojišťovny.

„Nedávno jsem rodině koupil Peugeota a teď má rozbitá světla, čelní sklo, karoserii samý dolík. Dlouho trvalo, než to vůbec na lince pojišťovny zvedla živá operátorka. Jsem zoufalý, prý si mám ještě k tomu zavolat policii, a mít i papír od nich, nevím kam dříve skočit, u likvidačních techniků stály už desítky aut, takže se na mne nedostala řada. Později jsem se dozvěděl, že technici mohou přednostně fotit aspoň čelní skla, aby je servisy mohly rychle opravovat,“ řekl Právu Jiří M. (63) z Prahy.

Podle jeho slov postižení motoristé dostávají u likvidačních techniků často rozporuplné informace, které se mění hodinu od hodiny a na pracovištích panuje zmatek, protože tam stále přijíždějí desítky a desítky dalších poškozených aut.

„Registrujeme tisíc poškozených vozidel, ale jejich konečný počet odhadujeme na více než pět tisíc. Jedná se zejména o oblasti Prahy 4 a 10 a okresu Praha-západ,“ řekla Právu Koutská z České pojišťovny, největší v zemi. Kooperativa, druhá největší pojišťovna, už teď registruje škody přes 50 miliónů korun.

Některé dolíky lze postupně vytáhnout

„Určité typy poškození jsou však opravitelné, proto je potřeba každopádně individuální posouzení každé škody,“ zdůraznila Koutská.

„Existují technologie, pomocí nichž lze u některých poškození dolíčky v karoserii vytáhnout, aniž by se poškodil lak,“ tvrdí Milan Káňa z Kooperativy.

„Infolinka zažila obrovský nápor. Klienti nám prozatím nahlásili 2030 pojistných událostí, 1500 poškozených aut a 530 škod na nemovitostech a domácnostech. Většinou se jedná o škody na karoserii nebo sklech vozidel. U nemovitostí jsou to rozbité střechy nebo okna. Nejvíce škod evidujeme z Prahy, zejména okolí Krče. Ve středních Čechách krupobití nejvíce zasáhlo naše klienty v Příbrami a okolí,“ oznámil ředitel Centra likvidace pojistných událostí Kooperativy Milan Gregor.

„V některých okamžicích nebylo možné z důvodu kapacity příchozích linek obsloužit úplně všechny příchozí hovory a menší část volajících byla požádána, aby zavolali později,“ potvrdila Koutská z ČP.

Podle České pojišťovny rozhodně není třeba k tomuto typu živelních škod policii volat. Stačí číslo pojistné smlouvy, případně vlastní fotografie. „Motoristé kvůli škodám z krup policii volat nemusí. Vyžadujeme, aby vozidlo viděl a škodu zdokumentoval technik Kooperativy nebo technik smluvního servisu, se kterým pojišťovna spolupracuje. Jen v Praze jich je sedmdesát,“ zdůraznil mluvčí Kooperativy Milan Káňa.

Rozbitá skla mají přednost

Nebezpečí z prodlení u hlášení škody nehrozí, naopak pojišťovny apelují na řidiče, aby byli trpěliví. „Ti, kdo mají poškozené karoserie a nemusejí kvůli dalšímu provozu auta hned opravovat, ať vyčkají, rozhodně nehrozí žádné nebezpeční z prodlení. Aktuálně potřebují opravovat ti, kteří mají rozbitá skla, aby do aut dále nezatékalo,“ zdůraznila Koutská z ČP.

Dálniční známku pojistka nekryje

Co se týče dálniční známky na zničeném čelním skle, tak musíte doufat v šikovnost servisu, že vám známku přelepí, jinak si budete muset koupit ze svého novou. Pojistky u ČP ani Kooperativy dálniční známky nekryjí.

Škody ze živlů kryje u ČP jakákoliv varianta havarijního pojištění – all risk, odcizení živel, nebo havárie živel. Spoluúčast si volí klient sám – nejčastěji pět či deset tisíc korun, ale v nabídce pojišťovny je i spoluúčast ve výši tisíc korun. Pojistka je však pak samozřejmě dražší.

„Škodu na sklech lze také uplatnit z připojištění čelního skla, nebo skel, které je možné sjednat i k povinnému ručení,“ dodala Koutská.

U většiny pojišťoven lze živelné škody hradit pouze z havarijního pojištění. V případě Kooperativy tyto škody kryje i několik variant povinného ručení. „Spoluúčast je u našeho povinného ručení 1 %, minimálně tisíc korun. V případě havarijního pojištění je obvyklá spoluúčast 5 %, minimálně pět tisíc korun a 10 %, minimálně 10 000 korun,“ uzavřel za Kooperativu Káňa.

Doporučený postup
Klienti by měli škodu nahlásit na linku klientského servisu, odkud je operátoři doporučí do smluvního servisu, kde už se uskuteční prohlídka poškozené karosérie nebo rozbitých skel.
Jestliže si člověk nechá vůz opravit u smluvního servisu, obvykle si úhradu za opravu vyřídí na základě krycího dopisu pojišťovna sama se servisem a klient uhradí pouze spoluúčast.
Pokud motorista bude opravovat vozidlo jinde, je nutná předem prohlídka mobilního technika, který škodu vyčíslí a likvidace probíhá na základě faktur za opravu.
Zdroj: ČP, Kooperativa
Související témata:

Výběr článků

Načítám