Hlavní obsah

Krize bývá často jen zástěrkou, proč firmy nechtějí platit

Právo, Jindřich Ginter

Slovo krize se především v západní Evropě stává čím dál tím častější výmluvou, proč jinak finančně solventní firma či podnikatel nechce zaplatit nebo co nejdéle zdržuje platbu za odebrané zboží či služby.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Například v Rakousku počet insolvencí loni stoupl o 9,3 %. „Ovšem krize samotná byla pravou příčinou pouze v málo případech; 80 % jich bylo způsobeno osobním selháním, přičemž u více než 40 % případů se jednalo o vnitřní chyby v podniku, 15 % nedbalost, 14 % nedostatek kapitálu, 9 % osobní provinění. Externí důvody krachu se vyskytovaly jen o málo častěji než v předchozích letech,“ uvedla to vídeňská kancelář české agentury na podporu obchodu CzechTrade s odvoláním na analytickou zprávu rakouského Svazu pro ochranu věřitelů.

I přes krizi jsou podle zprávy insolvence způsobeny vnějším prostředím pouze z 18 %.

Stavební firmy založené s úmyslem krachu

„Mnohé z podniků, které v roce 2009 zkrachovaly, se už před krizí jen tak tak držely nad vodou. Krize pak již byla poslední kapkou. Pravá příčina krachu je však jinde,“ tvrdí ředitel rakouského Svazu pro ochranu věřitelů Johannes Nejedlik. Až dvě třetiny z insolvencí jsou podle něho způsobené podvodným jednáním.

„Typickým příkladem pro Vídeň jsou stavební insolvence, při kterých jsou zakládány podniky, jejichž konkurz byl od začátku plánován,“ dodal Nejedlik.

Úvěrové pojišťovny zase své české firemní klienty varují před nedůvěryhodnými obchodními partnery v Polsku, na Slovensku, ale i Německu a Itálii. Naopak například v Rusku a některých dalších zemích bývalého Sovětského svazu je platební morálka vůči českým dodavatelům relativně dobrá.

Při vymáhání pohledávek je velmi účinná pomoc úvěrového pojistitele, hlavně v zemi, kde má pojistitel svou pobočku. Pokud odběratel nezaplatí, je pod tlakem místní pobočky nadnárodní pojišťovny. Hrozí mu ztráta bonity i na domácím trhu, a to je velmi významné a účinné. Zejména v západní a střední Evropě dosahují úvěrové pojišťovny až 70 % účinnosti.

Co se týče Německa, podniky tam mají mnohdy velká očekávání a pak jsou nepříjemně překvapeny. Častým trikem, jak se vytáčet z placení, je zpochybňování úrovně a kvality dodávky, a to, že se německý partner spoléhá na to, že se česká firma nebude soudit, protože na to nemá sílu.

Vyplatí se proto mít zakázky zajištěné buď přes pojišťovnu, nebo produkty exportního financování, které nabízí každá významnější banka.

Související témata:

Výběr článků

Načítám