Článek
Rok 2020 byl ve znamení on-line nákupů. Češi rekordně utráceli, e-commerce se vloni podílela na celém maloobchodě z 16 procent.
Změny v běžném životě mnohých českých domácností, které přinesla pandemie koronaviru a s ní související vládní opatření, měly vliv i na potřebu Čechů pořídit si nové zboží.
Vánoce přes internet: Češi odeslali 30 milionů objednávek
Lidé trávili více času doma, také pracovali na home-office, děti se musely přizpůsobit novým podmínkám, kdy školní výuka probíhala online, do domácího prostředí se kvůli zavřeným fitness i dalším sportovištím přesunulo také individuální sportování. To vše, jak ukázal aktuální průzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), polovinu Čechů motivovalo k tomu, aby si v e-shopech objednali „koronavirové“ zboží navíc.
„V posledním čtvrtletí roku 2020 nás zajímalo, co znamenal Covid-19 a související opatření z pohledu spotřebitelů nakupujících na internetu. Proto jsme se jich zeptali, zda nakoupili nějaké zboží, které potřebovali s ohledem na nový životní styl, navíc. Více než polovina respondentů našeho výzkumu mezi uživateli internetu nám potvrdila, že v uplynulých třech měsících takovou objednávku v e-shopu provedla,“ vysvětlil výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
Finanční poradna: Na co si dát pozor při online nákupu potravin
Mezi hlavní důvody neplánovaných nákupů v e-shopech byla pro 46 procent lidí potřeba právě kvůli pobytu v domácím prostředí doplnit si vybavení domácnosti, více než třetina lidí byla nucena si doplnit chybějící zboží denní potřeby.
Češi se ale také chtěli doma zabavit, a proto pětina z nich měla zájem o domácí zábavu (herní konzole, on-line předplatné placeného videoobsahu, hudby, her apod.), sportovní vybavení si pořídil každý šestý.
I povinnosti motivovaly respondenty k neplánované objednávce v případě práce z domova (17 procent) a online školní výuce dětí (14 procent).
Celkem Češi v předvánočním období, které začíná současně s měsícem říjnem, utratili v e-shopech 66 miliard korun. Celoroční online útraty dosáhly částky 196 miliard korun.