Článek
Světová jednička v platebních technologiích Global Payments ve spolupráci s Českou spořitelnou a kartovými asociacemi Visa a Mastercard začala u nás nabízet novou aplikaci, díky které bude možné proměnit mobilní telefon v platební terminál pro přijímání karet.
Pro nakupující je nové jen to, že místo k terminálu kartu či mobil přiloží k telefonu. Novinka reaguje i na vyšší zájem lidí i firem o placení kartou kvůli obavám z nákazy koronavirem.
Nadpoloviční většina plateb je už bezhotovostních
„Plnohodnotnou aplikaci spouštíme jako první ve střední Evropě. Chceme tím reagovat na vzrůstající zájem o placení kartou a pomoci obchodníkům a živnostníkům, aby svým klientům mohli umožnit pohodlně zaplatit kartou,“ uvedl generální ředitel Global Payments Igor Žganjer.
Řada lidí začala více platit kartou už loni na jaře a tento trend přetrvává. Zatímco v roce 2019 utratili Češi platbami kartou 189 miliard korun, loni navzdory několikaměsíčním lock downům zaplatili kartou zboží za 198 miliard, což je nárůst o pět procent.
Všude, kde je signál
I nyní, kdy jsou obchody a restaurace zavřené, lidé podle údajů Global Payments platí kartou za jídlo, drogerii a další nutné životní potřeby téměř 400 milionů korun denně, když loni touto dobou to bylo necelých 600 milionů.
Aplikace, která umožní obchodníkům přijímat platby kartou jejich mobilem, nese název GP tom. Funguje na všech telefonech s operačním systémem Android 8 a vyšším a NFC čipem. Platby kartami mohou obchodníci přijímat kdekoliv, kde je signál.
Za koronaviru je jistější platit bankovní kartou
Vzhledem k tomu, že účtenka se odesílá SMS, e-mailem nebo přes QR kód, není GP tom určen pro supermarkety s velkým množstvím zákazníků, ale hodí se třeba pro taxikáře, kurýry, půjčovny vodáckého vybavení, řemeslníky, trhovce, lékaře nebo menší prodejny.
Platba přes aplikaci probíhá obdobně jako u klasického terminálu. Prodejce či řemeslník zadá částku, zákazník zespodu přiloží platební kartu či mobil, u plateb nad 500 korun zadá PIN a aplikace se spojí s autorizačním centrem a platbu autorizuje. Účtenku obchodník pošle zákazníkovi e-mailem nebo SMS, případně si ji zákazník načte skrze QR kód, pokud nechce sdílet kontaktní údaje s obchodníkem. Tomu peníze po zpracování platby přijdou na účet druhý den po provedení transakce.