Článek
„Řešených stížností, kdy cestující nepochodil přímo u dopravce, může být přibližně do 1500 ročně. S kompenzací jsou uzavřené v nadpoloviční většině,“ řekla Novinkám Jitka Holá z právního oddělení Úřadu pro civilní letectví, která pomáhá tyto stížnosti řešit.
„Vyřídit vše jsme zatím vždy zvládli, ale pravda, byli jsme na to třeba tři, teď jeden až dva. Některou stížnost vyřešíte obratem, jinou třeba za rok s přestupkovým řízením,“ dodala Holá.
Poradí také, jak žádat o kompenzaci aerolinky, i zde jsou kapacity ÚCL omezené. Když dojde k mimořádným situacím, za den volají a chtějí poradit desítky lidí.
Za letní dovolenou u moře si připlatíme
Na co mají cestující podle nařízení EU v letecké dopravě nárok?
Jakmile máte zpoždění větší než tři hodiny, máte nárok na finanční kompenzaci 250 eur (6190 Kč) při délce letu kratší než 1500 kilometrů, 400 eur (9905 Kč) při délce do 3500 km a 600 eur (14 860 Kč) při letu mimo EU přesahujícím 3500 km. Pro zisk nejvyšší kompenzace musí být zpoždění přes čtyři hodiny, od tří do čtyř hodin je poloviční, tedy 300 eur.
Výmluvy na počasí
Při zrušení letu máte nárok na stejné kompenzace, pokud byl let zrušen méně než 14 dní před odletem a nebyl vám nabídnut náhradní let, který letí nejvýše dvě až čtyři hodiny dříve či později než ten původní. V případě, že vám aerolinka sice nabídla náhradu za zrušený let, ale mimo uvedený časový rámec, můžete si vybrat, jestli alternativní spojení přijmete, nebo si necháte vrátit plnou cenu letenky. Nárok na kompenzaci za zrušení letu ale máte v obou scénářích.
Oříšek je v tom, že povinnost platit kompenzace se nevztahuje na mimořádné situace, jako je nejčastěji počasí, ale i stávky, nahlášená bomba, politické nepokoje či poruchy zaviněné třeba ptáky v motoru. Při běžné poruše ale na kompenzace nárok máte. V minulosti se aerolinky někdy vymlouvaly na počasí či ptáky, i když chyba byla jinde.
Co se týče nároku na občerstvení či ubytování přes noc, na ten mají na rozdíl od finančních kompenzací cestující nárok bez ohledu na příčinu zpoždění a už při zpoždění nad dvě hodiny.
„O kompenzaci žádáte písemně nebo e-mailem přímo aerolinku, s níž jste letěli. Většina aerolinek má na svých stránkách pro tyto případy speciální formulář. Základní podklady jsou rezervace, elektronická letenka a palubní vstupenky – pokud s výsledkem nesouhlasíte, obrátila bych se na úřad,“ dodala Holá.
ÚCL řeší odlety z Prahy do třetích zemí mimo EU, při odletu z jiné země EU se cestující má obrátit na tamní úřad pro letectví, ÚCL ale může žádost předat. „Až pokud by neuspěl úřad, který má samozřejmě možnosti omezené a kompenzaci přímo vymáhat nemůže, řešila bych věc přes zprostředkovatele s dobrými recenzemi nebo případně soudně. S rychlostí to úplně neodhadnete předem nikdy,“ komentovala úřednice.
Pokud jde o odlety z letiště mimo EU a dopravce také sídlí mimo EU, pak evropské nařízení nelze aplikovat.
Soukromých společností zaměřených na vymáhání kompenzací existuje řada, například Click2Claim nebo Refundio. Některé si účtují až třetinu z vymožené kompenzace, naopak pokud neuspějí, nechtějí nic.