Článek
Banky přitom takové údaje po klientech nikdy nepožadují. Radí proto, aby na žádosti nereagovali, žádné údaje nesdělovali a na podobné pokusy okamžitě upozornili svou banku.
Vyhrožují i pokutami
„Česká spořitelna aktuálně čelí vlně telefonátů, v nichž se podvodníci vydávají za naše pracovníky a požadují po klientech jejich přihlašovací údaje do digitálního bankovnictví a čísla platebních karet, aby mohli zablokovat účet klienta, který je vystaven údajnému útoku hackerů. Telefonáty znějí velmi profesionálně a podvodníci je často realizují uprostřed noci, aby zastihli klienty nepřipravené a zranitelné. Za poslední týden registrujeme několik set takových telefonátů,“ uvedl mluvčí ČS Filip Hrubý.
Podobné případy zaznamenaly také například Komerční banka, Raiffeisenbank nebo Equa bank. Na rozdíl od dřívějších útoků podvodníci většinou mluví nebo píší česky bez chyb a využívají sociálního inženýrství. Zranitelné klienty si vybírají podle věku, volají pozdě večer nebo brzy ráno, a někdy dokonce vyhrožují pokutami.
Více než třetina Čechů nezná kybernetická rizika
Podle ČBA v dalších případech zas podvodníci po klientech požadují čísla jejich platebních karet, která následně používají pro přihlášení do aplikací pro mobilní placení Apple Pay nebo Google Pay, jimiž poté platí.
„Banky se kybernetické bezpečnosti kontinuálně věnují a investují do ní nemalé zdroje. Nicméně útočníci si jsou dobře vědomi, že nejslabším článkem jsou v oblasti bezpečnosti právě klienti. Proto neustále zkoušejí, zdali nenarazí na někoho méně pozorného a údaje, které by po něm banka nikdy nechtěla, jim předá,“ popsal Tomáš Hládek, poradce ČBA pro platební styk a kyberbezpečnost.