Hlavní obsah

Kdy máte nárok na vrácení vstupného z pokažené kulturní akce

Novinky, Barbora Buřínská

Vyrazit v současnosti například na koncert populární hvězdy světových rozměrů se rovná útratě i několika tisícovek. Za své peníze si pak představujete jedinečný zážitek, který vám vykompenzuje prázdnou peněženku. Co když ale daná akce nenaplní vaše očekávání a výsledný dojem je spíš zklamáním? Můžete se vůbec někde či u někoho "domáhat spravedlnosti"?

Foto: Ondřej Kořínek, Novinky

Pokud pořadatel kulturní akce nedodrží, co uvedl na vstupence či v propagačních materiálech, máte nárok na vrácení peněz.

Článek

Pochopitelně můžete, jde však o to, co pokazilo váš kulturní zážitek. Zda to byly například chyby ze strany pořadatele, technické závady či se vám výkon umělce prostě jen nelíbil. V posledním případě ovšem budete mít s reklamací smůlu.

Umění se nedá poměřovat objektivními hledisky, jeho vnímání je ryze subjektivní. Z čeho je jeden návštěvník nadšen, druhého může popudit. Pořadatelé akce ze zákona neodpovídají za skutečnost, že se vám jimi pořádaná akce nelíbila či dokonce nezaujala více účastníků.

S reklamací byste ovšem měli uspět, pokud je vina na straně pořadatele, pokud nezajistil to, co slíbil. Tím, že jste si zakoupili vstupenku na kulturní akci, uzavřeli jste s pořadatelem smlouvu a on pak musí dodržet vše, co je na vstupence uvedeno, případně to, co zmiňuje v propagačních materiálech vydaných ke konkrétní akci. Pokud to pořadatel nesplní, máte nárok na vrácení plného vstupného či jeho části.

S časopisem dTest jsme pro vás připravili přehled situací, kdy byste měli s případnou reklamací uspět.

Akce byla zrušena či přesunuta

Pokud pořadatel kulturní akci z jakéhokoliv důvodu zruší, máte nárok na vrácení plné výše vstupného. Totéž platí i pro případ, kdy pořadatel změní buď termín či místo konání akce, případně obojí. Nebude-li vám tato změna vyhovovat, máte opět nárok na vrácení částky, kterou jste za vstupenku zaplatili.

Ovšem tady je třeba mít se na pozoru. Pořadatel může totiž dopředu oznámit, že například při změně počasí přesune akci na jiné místo (třeba z venkovního prostranství do kryté haly) a tuto informaci zveřejní už při prodeji vstupenek. Zároveň uvede, za jakých podmínek tato změna proběhne a kde náhradní místo bude. Pak vám nárok na vrácení vstupného nevznikne.

Akce byla narušena technickými problémy

Kulturní akce se sice konala, ale váš zážitek byl narušen výpadky techniky - například koncert byl nedostatečně ozvučen, vystupujícím se rozbila aparatura, v kině vypadával obraz či zvuk, akce se konala v prostorách, které kapacitou nebyly přizpůsobeny velkému množství lidí apod. V takovémto případě máte pochopitelně nárok na slevu ze vstupného. Ovšem musíte reagovat okamžitě a pořadatele na nedostatky upozornit. Při reklamaci vám samozřejmě pomůže i svědectví ostatních účastníků akce.

S reklamací a slevou na vstupném uspějete i v případě, že akce trvala mnohem kratší dobu, než bylo inzerováno, nedostavila se hlavní hvězda akce (například zahraniční kapela, která měla vystupovat na festivalu s více účinkujícími) či došlo k zásadnímu zpoždění začátku akce. V případě, že vám kvůli tomu ujede poslední noční spoj, mohli byste uspět i s nárokem na zaplacení ubytování v hotelu.

Ztratili jste vstupenku?

V případě, že ztratíte vstupenku na kulturní akci, máte stále naději, že o zážitek nepřijdete. Pokud zní vstupenka konkrétně na vaše jméno nebo je v ní vyznačeno číslo sedadla a řady, čili je možné vás jako držitele ztracené vstupenky identifikovat a vy to prokážete i pořadateli či prodejci, je jejich povinností vám poskytnout náhradní. Šťastný nálezce vstupenky ji pak nebude moci díky přijatým opatřením využít. Ovšem ten, kdo vám náhradní vstupenku vystavil, po vás může požadovat náhradu nezbytně nutných nákladů s tím spojených.

Horší pozici mají držitelé vstupenek, které kromě obecných údajů o akci neuvádí bližší informace o jejich majiteli. Tady platí pravidlo, že na akci se dostane ten, kdo lístek předloží.

Ztratí-li se vstupenky při cestě k vám, respektive vám je přepravce nedoručí v dohodnutém či předpokládaném termínu dodání, kontaktujte ohledně toho prodejce, protože za řádné dodání lístků odpovídá. Při uplatněném nesplnění smlouvy máte právo na jejich dodatečné dodání, nebo už jen na vrácení peněz, pokud již akce proběhla.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám