Článek
Na chování bankovních klientů i způsob jejich kontaktu s bankou se zaměřil mezinárodní průzkum EY Consumer Banking Survey, ve kterém kromě Čechů byli osloveni i klienti bank ze Slovenska, Rakouska, Maďarska, Chorvatska a Srbska.
Pobočky bank už netáhnou
Ovládání vlastních financí po síti, ať už prostřednictvím internetbankingu či smartbankingu, se stalo naprosto běžnou záležitostí. Zatímco tento způsob kontaktu s bankou napříč všemi zeměmi roste, frekvence návštěv poboček bank naopak klesá.
Celkem 92 procent klientů bank ze všech sledovaných zemí v posledních 12 měsících používalo internetbanking, přes chytrý telefon pak byly v kontaktu s bankou téměř dvě třetiny lidí.
Více než polovina českých bankovních klientů návštěvy poboček omezuje
Na druhou stranu osobnímu kontaktu s bankéři dává přednost stále méně lidí. I když za poslední rok do banky napříč zeměmi nepřišlo v průměru jen osm ze sta oslovených, více než polovina lidí však své návštěvy ve sledovaném období výrazně omezila.
Nejméně pak pobočky bank navštěvují klienti z Rakouska, za posledních 12 měsíců tam nebyl ani jednou každý šestý. Naopak téměř všichni Chorvaté, Srbové či Slováci na pobočky chodí, i v jejich případě však frekvence návštěv klesá.
Češi mají stále rezervy
I více než polovina českých bankovních klientů návštěvy poboček omezuje. Ani jednou pak do banky za posledních 12 měsíců nezavítal každý devátý oslovený. Podobný klesající trend je možné sledovat i při kontaktu s pracovníky bankovních callcenter.
I mezi tuzemskými klienty se velké oblibě těší ovládání účtů přes internetové bankovnictví, což činí celkem 94 procent lidí, více než třetina navíc svou frekvenci využívání zvyšuje.
Chytrý mobil vlastní tři ze čtyř českých bankovních klientů, přičemž polovina ho používá i pro řízení svých financí. Jak průzkum ukázal, smartbanking má v Česku velký prostor pro růst, v posledních 12 měsících je jeho využívání na vzestupu, stále více jej používá pětina lidí.
Nicméně Češi v používání smartbankingu za klienty z ostatních zemí zapojených do výzkumu zaostávají. Například v Chorvatsku či Srbsku ovládají finance z mobilu tři ze čtyř klientů, v Maďarsku a Rakousku pak dva ze tří.
Zhruba stejně jako čeští klienti jsou na tom klienti na Slovensku, smartbanking používá celkem 56 procent z nich.
Zatímco bezkontaktně prostřednictvím karty platí 93 procent Čechů, mobilní platby využívá pouze každý osmý. Zájem o využívání mobilních plateb aktuálně jeví více než třetina českých klientů.