Hlavní obsah

Každý druhý Čech už nakoupil v zahraničním e-shopu

Novinky, bab

Internetové nakupování bez zbytečných front a strkanic v obchodech je u české populace stále oblíbenější. Češi se ale nesoustředí jen na tuzemské e-shopy, víc jak polovina lidí nakupuje i v zahraničních.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Podle aktuálního průzkumu agentury Ipsos pro společnost Acomware více jak pětina Čechů pořizuje nějaké zboží v zahraničním e-shopu pravidelně, třetina tam zavítá alespoň občas.

Láká cena i neokoukané zboží

České zákazníky si zahraniční e-shopy získávají především nízkou cenou. Mnozí nakupující mají zkušenost, že za stejné zboží by doma v Česku zaplatili mnohem víc.

Potvrzuje to i Ondřej z Vyškova: „V zahraničí nakupuji různé drobnosti zhruba jednou do měsíce. Letos v říjnu jsem například na Aliexpressu levně pořídil pouzdra na mobilní telefon pro celou rodinu. Jeden vyšel na necelé dva dolary, přičemž za srovnatelný bych v Česku zaplatil několik stokorun. Kupoval jsem i různé propojovací kabely nebo sváteční výzdobu. S poštovným jsem dohromady zaplatil necelých 700 korun.“

E-shopy Čechy baví, každý druhý nakupuje na internetu i vícekrát do měsíce

Finance

K nakupování v mnohých zahraničních e-shopech Čechy nesvádějí jen nízké ceny, lidé oceňují i širokou nabídku zboží, které u nás není k dostání. Mezi lidmi jsou tak nejoblíbenější internetové obchody AliExpress či Amazon, které zná sedm z deseti oslovených, dále pak eBay či Wish.

Pro elektroniku raději do tuzemského e-shopu

A co lidé v zahraničních e-shopech nejčastěji nakupují? Své virtuální košíky plní především různými drobnostmi, lehčími a skladnými věcmi do jednoho tisíce korun.

„V případě elektroniky, spotřebičů nebo třeba nábytku dávají Češi přednost domácím e-shopům. Zejména u mobilních telefonů nebo počítačů nechtějí riskovat, že produkt nebude lokalizován pro Českou republiku,“ uvedl David Vurma ze společnosti Acomware.

Obavy ze zneužití karty i jazyková bariéra

Přes rostoucí popularitu zahraničních e-shopů zůstává nadále početná skupina lidí, kteří v nich nenakupují vůbec. V průzkumu to uvedlo 42 procent lidí.

„Častým důvodem je, že jim dostačuje nabídka tuzemských prodejců, což tvrdí třetina dotázaných z našeho výzkumu,“ vysvětluje Vurma. Třetina Čechů se dále obává zneužití platební karty, komplikací při případné reklamaci zakoupeného zboží nebo se necítí být dostatečně jazykově vybavena.

Podle odborníků se dá zboží z Aliexpressu či jiných zahraničních obchodů nakoupit i u nás. „Majitelé těchto obchodů obvykle nakoupí zboží v zahraničním e-shopu a následně ho za výrazně vyšší cenu přeprodávají. Tento byznys model funguje pro menší e-shopy (resp. podnikatele), které využívají spíše krátkodobé příležitosti na trhu a mohou se vézt pouze na aktuálním trendu. Vždy takoví spekulanti budou, nicméně klíčové je, zda dodržují českou legislativu. Dlouhodobě je však tento model neudržitelný,“ uvedl Ondřej Klega z investorské skupiny eRockets.

Na vánoční dárky je nejspíš pozdě

Pokud se ještě chystáte pořídit vánoční dárky v zahraničí, budete mít v případě čínských či jiných zámořských e-shopů pravděpodobně smůlu.

„Poslední objednávky, které se k nám standardní poštovní přepravou dostanou do Vánoc, jsou ty z počátku listopadu. Pokud si nějaké zboží objednáte nyní, počítejte s doručením spíše až začátkem ledna,“ doplňuje Klega.

Šance na včasné doručení vánočních dárků existuje alespoň u prodejců s evropskými pobočkami, jako je Amazon nebo eBay.

Anketa

Nakupujete v zahraničních e-shopech?
Ano, pravidelně
24,7 %
Ano, občas
28 %
Ne
47,3 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 4099 čtenářů.
Související témata:

Související články

E-shopy si dál drží i kamenné obchody

Přestože podíl e-shopů na celkových maloobchodních prodejích rychle roste, Češi nadále utrácejí hlavně v kamenných obchodech. Ty zůstávají důležité i pro...

Nike přestane prodávat přes Amazon

Americký výrobce sportovní obuvi a oblečení Nike přestane nabízet své zboží přes největší světový e-shop Amazon. Podle serveru CBS News může být důvodem...

Výběr článků

Načítám