Článek
„V loňském roce chrlil náš sklad během vánočních svátků okolo tři sta tisíc kusů zboží denně, které jsme dováželi za pár hodin od objednání. Letos očekáváme, že bude poptávka dvojnásobná, tedy rekordní. Během letošních adventních víkendů je obrat na Rohlik.cz o 70 procent vyšší oproti průměrnému dni v letošním roce,” uvedl pro Právo Olin Novák, ředitel společnosti Rohlik.cz.
Nárůst zájmu zákazníků sledují i v dalších společnostech nabízejících potraviny on-line. Zvýšený počet nákupů potvrdil například mluvčí Václav Koukolíček ze společnosti Tesco Stores, která provozuje on-line obchod itesco, či ředitel společnosti Košík.cz Tomáš Jeřábek, který navíc předpovídá, že letošní sezona bude pro on-line supermarkety rekordní, potraviny na internetu nakoupí největší počet Čechů v historii.
Prodeje potravin přes internet jsou v Česku třetí nejvyšší v Evropě
Sedm hodin času k dobru
Průzkum společnosti Acomware ukázal, že každý třetí Čech nakupuje potraviny on-line. Jednoznačným benefitem pro internetové nakupování je úspora času.
„Spočítali jsme, že nakupování potravin přes internet může ušetřit během Vánoc až sedm hodin času,” doplnil Novák.
V současné době on-line supermarkety svými rozvozy potravin a dalšího zboží (například drogerie, potřeby do domácnosti, krmení a další zboží pro domácí zvířata apod.) pokrývají prakticky celou Českou republiku, především pak velká města a jejich blízké okolí.
Nový trend v nakupování: Potraviny z e-shopu
Před rokem se k internetovým obchodům s potravinami přidala i společnost Globus ČR, která umožňuje nákupy on-line na stránkách iglobus.cz. Rozvoz ale až domů zatím neumožňuje. Zákazníci si pro svůj připravený nákup musí zajet do hypermarketu v Praze na Zličíně. Podle vyjádření mluvčí Rity Gabrielové společnost plánuje rozšíření na další dvě odběrová místa v Praze - Čakovicích a na Černém Mostě.
Globus navíc pro zákazníky připravil mobilní aplikaci Můj Globus nabízející všechny položky sortimentu hypermarketu. Lidé si jejím prostřednictvím mohou vytvářet nákupní seznamy, mohou je sdílet například se členy své domácnosti. Aplikace také slouží jako průvodce při nákupu v hypermarketu, umí řadit zboží v nákupním seznamu podle toho, jak je umístěno v regálech. Ceny zboží se v aplikaci denně aktualizují a zákazníci tak mají okamžitý přehled.
Rozvoz zdarma i za víc než stovku
Za dovezení nákupu si společnosti účtují cenu pohybující se v řádu několika desítek korun, ovšem mohou vám ho dovézt i zdarma, záleží na útratě, na termínu doručení i lokalitě.
„Cena se dynamicky mění podle vytížení jednotlivých časových oken, zdarma je vždy při nákupu nad 1200 korun, při nákupu v hodnotě od 500 korun (minimum) do 1199 korun je to od 19 do 39 korun,” doplnil pro Právo Tomáš Jeřábek z Košík.cz. Expresní doručení je pak za 49 korun.
Zákazník u společnosti Rohlík.cz má zdarma dopravu při útratě nad 1200 korun. Minimální cena dopravy je pak 19 korun.
„Cena za dovážku se pohybuje od 49 do 149 korun podle zvoleného časového intervalu. Pokud je cena zboží při zadání objednávky nižší než 700 korun, je účtován manipulační poplatek ve výši 80 korun,” uvedl Václav Koukolíček ze společnosti Tesco. Dopravu zdarma budete mít při objednání a doručení zboží do 18. prosince, pokud utratíte více než 2200 korun.
Zákazníci, kteří využijí služeb Globusu, zaplatí 39 korun. Při útratě nad 1100 korun, mají službu zdarma.
Zboží doma i do hodiny
Zákazníci mají na výběr různé termíny doručení zboží, mohou volit jak den, tak pochopitelně i časový interval.
Košík v Praze a ve středních Čechách rozváží už tři hodiny po objednání, v regionech od druhého dne. Rohlík u expresních objednávek dokáže nákup přivézt už za 60 minut. Tesco nabízí doručení nejdříve následující den.
„V současné době může zákazník nákup vyzvedávat od druhého dne kdykoliv, v řádu týdnů však nastavíme 'the same day delivery', tedy režim, kdy zákazník do určité hodiny objedná, a ještě ten den si vyzvedne,” doplnila Rita Gabrielová z Globusu.
Čas ušetříte i skenováním zboží
Pokud patříte mezi zákazníky, kteří si chtějí potraviny sami vybrat, můžete pro úsporu času využít super či hypermarkety společností Globus a Tesco. Ty totiž již několik let nabízejí možnost tzv. skenování zboží pevným skenerem, který si vyzvednete při vstupu do prodejny, či skenovací aplikací v mobilu.
Moderní nakupování hýbe Českem, bez front i pokladních
Zákazník během nakupování skenuje čárové kódy zboží, které poté již vkládá do nákupní tašky. Cena nákupu se mu průběžně aktualizuje a u pokladny se již nemusí zdržovat a uhradí jen výslednou útratu.
Zákazníci Globusu mohou službu Scan používat ve všech patnácti hypermarketech. Pro zákazníky Teska je služba Scan dostupná ve 45 obchodech společnosti.