Článek
„Studie Lifesize provedená v roce 2018 předpovídala, že práce na dálku by se mohla vyrovnat práci v kanceláři do roku 2025. Události kolem koronaviru však proces výrazně urychlily,“ uvedl Michal Černý ze společnosti Audiopro, která značku Lifesize v ČR zastupuje.
Jsou samozřejmě odvětví, jež stále potřebují, aby většina jejich zaměstnanců byla přítomna na pracovišti.
Pracovní místa v mnoha dalších odvětvích však mohou být zcela vzdálená nebo mohou mít mnohem významnější procento zaměstnanců pracujících na dálku.
Nový normál
Global Workplace Analytics, výzkumná společnost specializující se na pracovní trendy, předpovídá: „Čím déle musejí lidé pracovat kvůli pandemii z domova, tím větší je šance, že tato praxe zůstane zachována i po návratu k normálu. Odhadujeme, že do konce roku 2021 bude 25 až 30 procent zaměstnanců pracovat z domova několik dní v týdnu.“
Na obzoru se objevuje vzdálená práce odkudkoli
S rostoucím počtem zaměstnanců pracujících na dálku mohou větší firmy a organizace otevřít menší regionální kancelářská centra nebo poskytnout vzdáleným pracovníkům přístup k místním pracovním prostorám, místo aby většina z nich dojížděla do jedné ústřední kanceláře.
Před pandemií byly coworkingové (spolupracovnické) prostory nejrychleji rostoucím typem kancelářských prostor v komerčních nemovitostech. Zatímco v současnosti představují méně než pět procent trhu, podle realitní společnosti JLL lze očekávat, že do roku 2030 budou tvořit 30 procent.
Dříve žádaná práce z domova je dnes běžnou rutinou
Pracujte odkudkoli – tak bude znít nová mantra v postcovidovém prostředí. Stejně jako dříve firmy vnímaly práci v kanceláři jako něco zcela normálního, na obzoru se rychle objevuje „nové normální“ – a to je vzdálená práce z jakéhokoliv místa s připojením.
Tím se změní i charakter našeho osobního a profesního života. Pracovníci od pojišťovacích agentů po bankéře, jakož i pracovníci v kontaktních střediscích maloobchodu a zákaznické podpory budou moci běžně pracovat na dálku.
Videokonference se osvědčily
Během pandemie také došlo k výraznému omezení pracovních cest, které nahradily videokonference. Zaměstnanci pracující na dálku se mohli bezpečně a efektivně setkat se svými kolegy, klienty a zákazníky prostřednictvím videohovorů.
„Vzhledem k tomu, že se videokonference staly akceptovanou alternativou osobního setkání, v budoucnu se pravděpodobně dočkáme i dramatického nárůstu virtuálních schůzek. Jedná se o nákladově efektivní způsob komunikace s lidmi po celém světě,“ dodává Černý.