Článek
Jen ve zhruba každé třetí domácnosti, jak ukázal aktuální průzkum agentury Ipsos pro společnost Fincentrum & Swiss Life Select, mají kompletní přehled o útratách za bydlení, jídlo, dopravu, oblečení či třeba zábavu.
Přehled o výdajích rodiny naopak zcela postrádá každý šestý Čech, vůbec netuší, kam všechny peníze z domácnosti pravidelně mizí.
Průměrný Čech utratí za jídlo ročně 50 tisíc
„Logicky největší přehled mají Češi o tom, kolik jejich domácnost vydá každý měsíc na bydlení (54 procent). Výsledky našeho průzkumu nasvědčují tomu, že tento typ plateb má na starosti jeden z páru bez většího vědomí toho druhého. V cenách za nájem, splátku úvěru či energie se pak orientují především ženy,“ doplnil Karel Šulc ze společnosti Fincentrum & Swiss Life Select a. s.
Více než dvě pětiny oslovených mají představu o výši útrat za dopravu (benzín, jízdenky, taxi apod.). Zhruba stejný počet Čechů ví, kolik jejich domácnost měsíčně projí a propije.
Peníze stranou na konkrétní věc
Podle průzkumu mají v každé čtvrté domácnosti připravený finanční plán s jasně definovanými cíli, s jakými příjmy počítat, na co šetřit i za co utrácet.
Zhruba dvě pětiny Čechů spoří vždy jen na jednu konkrétní věc, jinak své finanční cíle a kroky neřeší. Více než třetina Čechů ale s rodinnými financemi žádné plány nemá a ani si žádné finanční cíle neklade. Prostě řeší věci tak, jak přijdou, a postrádají přehled o tom, kolik v daném období mohou utratit.
Přehled o svých financích má jen polovina českých domácností
„Právě to, že si lidé nedělají přehled o svých výdajích a zároveň nakupují věci, na které nemají, je nejčastější příčina finančních problémů a předluženosti. Mnoho lidí nepřemýšlí nad financemi z dlouhodobějšího hlediska, ani si nedělá měsíční rozpočty a na konci měsíce jim chybí peníze. Důvodem je to, že zapomněli na rozpočet a nemysleli na rezervu,“ upozornil David Šmejkal, ředitel Poradny při finanční tísni.