Hlavní obsah

K výbavě cyklisty by mělo patřit i pojištění

Právo, Novinky, Barbora Buřínská

Prázdniny jsou pomalu za námi, cyklistická sezona však zdaleka nekončí. Mnozí milovníci cyklistiky tak ještě plánují cesty jak po tuzemských, tak zahraničních destinacích. Kromě dobré a bezpečné výbavy by ale měli myslet i na pojištění. Cyklistické výlety mohou lidem pokazit jak poruchy, tak i nehody.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Zájmu lidí o cyklistický sport nahrává i současná situace kolem pandemie koronaviru. Někteří Češi změnili své plány na dovolenou, omezili cestování za hranice a zaměřili se na poznávání Česka v sedlech kol či elektrokol. Mnozí si ale neuvědomují rizika, která jim za řídítky hrozí. Škody pak mohou jít do statisíců.

Pojištění odpovědnosti je nezbytné

„Řada cyklistů se mylně domnívá, že na kole mohou způsobit jen minimální škodu. Realita je ovšem jiná. Stačí zavinit dopravní nehodu na silnici, ale i mimo ni, a požadovaná náhrada škody na majetku a zdraví se může rázem vyšplhat do statisícových částek. Nepojištěný cyklista pak musí způsobenou škodu zaplatit z vlastní kapsy,“ upozornil analytik Ladislav Gruber z portálu ePojisteni.cz.

Za pravdu mu dávají i data pojišťoven, které každý rok evidují stovky podobných nehod. Jak uvedla mluvčí pojišťovny Uniqa Eva Svobodová, likvidátoři se například setkali s kolizí dvou vozidel v důsledku zakolísání cyklisty při předjíždění, se srážkou cyklistů v zatáčce s vážným zraněním, ale i s přejetím psa nepozorným cyklistou.

Lidé za pandemie osedlali elektrokola

Ekonomika

„Dokonce máme zkušenost ze střetu cyklisty v plné rychlosti se splašeným koněm. Dojde-li k havárii v cizině, bývá nárok poškozeného samozřejmě vyšší. Jízdní kola, a bohužel ani rychlejší a těžší elektrokola, přitom nemají předepsané povinné ručení jako jiná vozidla,” doplnila Svobodová.

Předejít finančním ztrátám je jednoduché, stačí mít sjednanou tzv. pojistku na blbost neboli pojištění občanské odpovědnosti. Uzavřít je lze samostatně, ale i jako součást pojištění domácnosti. Další možností pro škody v zahraničí je cestovní pojištění, jehož součástí může být pojištění odpovědnosti. Důležitá je dostatečná pojistná částka, aby kryla celou vzniklou škodu nebo újmu. Pojišťovny proto doporučují volit spíše vyšší pojistné limity, minimálně v rozpětí 10 až 20 milionů korun.

Pojistěte si zdraví

Pravděpodobně každý cyklista již zažil nějaký ten karambol, který měl za následek pád z kola. V mnohých případech je doprovázen zraněním, většinou jen ve formě odřenin, vážnější úrazy ale pochopitelně nejsou žádnou výjimkou.

Cyklisté by proto neměli podceňovat ani úrazové pojištění, ze kterého se vyplácí odškodné v případě úrazu s trvalými následky či smrti. I když peníze od pojišťovny zdraví ani život nikomu nevrátí, mohou alespoň částečně zmírnit finanční dopady, které měla nehoda na rodinný rozpočet.

Někteří cyklisté nasedají na kola i po konzumaci alkoholu. V případě nehody se jim to ale může vymstít, pojišťovny totiž mohou pojistné plnění výrazně zkrátit.

Přibývá opilých cyklistů

Krimi

Kolo pojistěte i proti krádeži

Milovníci cyklistiky neváhají sáhnout hluboko do peněženky a pořídit si „stroje” i v hodnotě několika desítek tisíc korun. Přijít o něj pak rozhodně zabolí.

„Na dražší sportovní kola se každoročně zaměřují zloději, kteří bývají nejaktivnější právě v letních měsících. Jen loni přišli v Česku majitelé o více jak 5100 kol, přičemž škoda přesáhla 108 milionů korun. Objasnit se policii podaří asi jen pětinu případů,” uvedl analytik Marek Seidl ze společnosti Broker Trust.

Tipy, jak zabezpečit kolo a usnadnit si jednání s pojišťovnou
Kola parkujte na místech, která jsou k tomu určená. V noci nenechávejte kolo na otevřeném prostranství.
Zabezpečte ho kvalitním zámkem.
Takto zaparkované kolo si vyfoťte, ať máte pro případ krádeže dokumentaci pro pojišťovnu.
Krádež neprodleně oznamte pojišťovně a policii – pojišťovna může vyžadovat o krádeži policejní protokol.
Zloděje může odradit, pokud z kola například sundáte sedlo nebo v případě elektrokol odejmete baterii.
Kolo je možné registrovat například v Centrálním registru jízdních kol, což může pomoci k jeho vypátrání.
Zdroj: Broker Trust

Kolo lze pojistit v rámci pojištění domácnosti. Pokud ho máte uložené v bytě či rodinném domě, pojišťovny vám v případě krádeže vloupáním uhradí celou jeho hodnotu. S úhradou celé hodnoty kola však nepočítejte, pokud dojde k jeho odcizení z nebytových prostor (sklepa, garáže) či společných uzamykatelných prostor (kolárny, kočárkárny apod.) nebo balkonů.

U dražších kol si můžete sjednat individuální pojistku na jeho plnou hodnotu. „Podmínkou je výslovné uvedení a specifikace takového jízdního kola v pojistné smlouvě a také bezpečnostní čipování – například UV nátěr nebo mikrotečky,” doplnila Svobodová.

„Při využití těchto řešení nabízejí vybrané pojišťovny i slevy z pojistného,” zmínil Seidl.

Pojistná ochrana z pojištění domácnosti se vztahuje na odcizení kola kdekoli v Evropě. Je ale třeba pojišťovně doložit policejní protokol o odcizení a překonání zabezpečení.

„Poskytujeme pojistné krytí i na kola převážená autem, a to v tuzemsku i v Evropě. Nerozlišuje se, zda jsou na střešním nebo zadním nosiči. Pojištění platí v době od 6 do 22 hodin. Je-li vůz převážející kola pojištěn havarijně s dodatkovým připojištěním zavazadel, vztahuje se havarijní pojištění i na poškození nebo zničení kol při nehodě, nebo například při podjezdu pod nízkým viaduktem apod. Havarijní pojištění ovšem nechrání kola proti krádeži,” uvedla Svobodová.

Využijte cykloasistenci

Některé pojišťovny (například Allianz či Uniqa) nabízejí klientům připojištění tzv. cykloasistence, v jejímž rámci odborníci klientovi pomohou jak v případě odcizení kola, tak v případě, že dojde k jeho poruše.

„Asistence zahrnuje opravu defektu jízdního kola na místě, nejčastěji se jedná o píchlou duši či prasklý řetěz. V případě vážnějších poruch vyhledáme a zajistíme transport nepojízdného jízdního kola do nejbližšího cykloservisu a převoz klienta k autu nebo do hotelu,“ uvedl Marek Jaroš, z asistenční společnosti Global Assistance.

Související články

Výběr článků

Načítám