Článek
Letní dovolenková sezóna je v plném proudu a mnozí Češi se chystají strávit volné dny na zájezdu s cestovní kanceláří. Jsou ale i tací, kteří z různých důvodů služby cestovky nevyužijí.
Zrušit zájezd, resp. odstoupit od uzavřené smlouvy s cestovní kanceláří může ještě před jeho zahájením jak zákazník, tak pořadatel zájezdu. V jeho případě je to ale možné pouze tehdy, když dojde ke zrušení celého zájezdu nebo porušil-li zákazník nějakou svou povinnost, například nezaplatil sjednanou cenu.
Co čekat, když vás covid zaskočí na zahraniční dovolené
Výše stornopoplatků je odstupňovaná
Na rozdíl od cestovky může zákazník ještě před zahájením zájezdu od smlouvy odstoupit vždy. Musí se ale připravit na to, že cestovní kancelář po něm bude požadovat sankci za nedodržení sjednaných podmínek, tedy tzv. stornopoplatky. Podmínky jejich účtování ze strany cestovky, stejně tak jejich výši, by měla obsahovat každá cestovní smlouva či potvrzení o zájezdu.
Jako důkazy je možné uvést informace o vývoji mimořádných situací v daných zemích poskytované ministerstvem zahraničních věcí.
„Výše stornopoplatků bývá odstupňována v závislosti na časovém předstihu doručení odstoupení cestovní kanceláři před zahájením zájezdu,“ uvedla Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Jak dále upozornila, odstupné má mít především odškodňovací funkci, proto stornopoplatky ve výši 100 procent ceny zájezdu jsou jen těžko ospravedlnitelné v případě, kdy jsou součástí zrušeného zájezdu služby, které nebyly využity a mohlo být zabráněno jejich marnému vynaložení.
Co vás čeká v oblíbených destinacích, když dostanete covid
Navíc i občanský zákoník stanoví, že výše stornopoplatků musí být přiměřená a na žádost zákazníka odůvodněná. V případě, že výše stornopoplatků nebyla ve smlouvě nebo v potvrzení o zájezdu stanovena, bude odpovídat ceně zrušeného zájezdu snížené o úspory nákladů a o příjmy z náhradního využití služeb spojených se zrušeným zájezdem, upozorňují odborníci dTestu.
Výjimečně i bez stornopoplatků
Vyhnout se placení stornopoplatků při zrušení zájezdu je možné pouze tehdy, jde-li o případy nevyhnutelných a mimořádných okolností v dané destinaci. Za těchto okolností pak může zákazník požadovat vrácení veškerých uhrazených plateb, nemá však právo na náhradu škody.
Jak dTest upozorňuje, je třeba důkladně zvážit důvody odstoupení od smlouvy, protože mimořádná situace se musí vztahovat přesně na tu oblast, do které má zákazník cestovat. Pokud tomu tak není a cílová destinace je vzdálena od problematických míst, je obvykle možné dovolenou absolvovat bez omezení, a cestovní kancelář tak může za odstoupení od smlouvy naúčtovat příslušný stornopoplatek.
„Jako důkazy je možné uvést informace o vývoji mimořádných situací v daných zemích poskytované ministerstvem zahraničních věcí. Ministerstvo vydává doporučení a upozornění pro cestovatele, informuje o preventivních opatřeních a o zrušení či omezení letů do daných zemí,“ doplnila Hekšová.
Evropa kvůli šíření indické mutace delta zpřísňuje opatření, přibývá protestů
Pokud by důvodem zrušení zájezdu mělo být onemocnění či epidemie v dané zemi, můžete sledovat i webové stránky Státního zdravotního ústavu, kde se sděluje aktuální informace o počtu nemocných, případně o šíření nemoci v dané zemi.
Kvůli výskytu nevyhnutelných a mimořádných okolností v cílové destinaci může zájezd zrušit i cestovní kancelář. Podmínkou však je včasné oznámení zákazníkům ještě před zahájením zájezdu.
Jednou z možností, jak zmírnit náklady v podobě stornopoplatků, je sjednání pojištění storna zájezdu. Ještě před zakoupením zájezdu a jeho pojištěním pro případ storna si ale zkontrolujte, zda pojištění pokrývá všechny nečekané situace, pro které byste mohli chtít zájezd zrušit. Kromě obvyklého důvodu storna, kterým je nemoc, lze připojistit i storno z jiných než zdravotních důvodů.
Dovolenou v cizině si dobře pojistěte
Najděte si náhradníka
Pokud nechcete dovolenou zrušit a platit vysoké stornopoplatky, můžete sebe či jinou osobu, která se zájezdu zúčastnit nemůže, nahradit někým jiným.
„Zvolit si náhradníka patří mezi základní práva spotřebitele. Zákon pouze stanoví, dokdy má zákazník cestovní kanceláři změnu oznámit, a ta je povinna osobu nového zákazníka akceptovat,“ upozornila Hekšová.
Pořadatel zájezdu si za změnu může účtovat náklady zpravidla spojené se změnou jména na přepravním dokladu. „Obvykle se tak děje pouze úhradou poplatku v řádech sta korun. Neuhradí-li jej náhradník, musí tak učinit původní zákazník,“ dodala Hekšová.