Hlavní obsah

Jak reklamovat vánoční dárek

Novinky, bab

Může se stát, že některý z dárků, které jste našli pod stromečkem, nefunguje nebo má vady. Jeho reklamace se nijak výrazně neliší od reklamace jiného zakoupeného zboží. Jak se s ní ale vypořádat, když doklady o koupi má u sebe dárce? Prodejce bude chtít prokázat, že zboží je od něho a že je v záruce. Většinou se tak neobejdete bez účtenky či přímé pomoci člověka, který vám vadnou věc věnoval.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

 Účtenka či faktura k dárku bude potřeba

„Záruka či odpovědnost za vady je součástí kupní smlouvy mezi prodejcem a kupujícím, v našem případě tedy dárcem. Právo uplatňovat reklamaci má výlučně on,” upozornil Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

V praxi většinou nikdo neověřuje, zda osoba, která reklamuje a přinese všechny doklady, byla skutečně kupujícím, často to ověřit ani nejde.

„Jinak je tomu ale u e-shopů, které identitu svých zákazníků znají a k reklamaci mohou vyžadovat pověření. Nejčastěji postačí účtenka či faktura,“ dodal Zelený.

Postoupení práva reklamovat

Pokud chcete problémům s případnou reklamací předejít, je vhodné danou situaci dopředu ošetřit tím, že obdarovanému písemně postoupíte právo vadné zboží reklamovat. Podle rady právníků stačí napsat jednoduchou formulaci: „Já, dárce, postupuji právo reklamovat na obdarovaného…“.

Další z možností je napsat obdarovanému plnou moc k uplatňování práva z odpovědnosti za vady: „Já, dárce, zplnomocňuji obdarovaného, aby vyřizoval vše kolem konkrétní reklamace věci a přijímal případná plnění…“.

Může se stát, že reklamaci sice obdarovaný úspěšně uplatní, ale peníze za neopravitelný výrobek přijdou na účet dárce, ze kterého bylo zboží placeno. Předejít tomu lze při sepisování reklamačního protokolu nebo právě pověřením od kupujícího.

Vadu, o které jste věděli, reklamovat nelze

Reklamovat můžete pochopitelně i vadné zboží, které bylo koupeno ve výprodeji či v akci. Zlevněné zboží se od toho zakoupeného kdekoliv jinde má lišit pouze cenou.

„Výprodej nikdy nesmí znamenat horší služby zákazníkovi, nezbavuje ho zákonných práv, jako je možnost reklamace. Řešení případných problémů má být stejné jako kdykoli jindy,” upozornil Lukáš Zelený.

„Výjimkou je pouze situace, kdy si ve slevě kupujeme vadné, kazové či poškozené zboží. To musí být zlevněno a je logické, že vada, pro kterou zákazník dostal slevu a věděl o ní od začátku, není reklamovatelná,“ doplnil Zelený.

Pokud si tedy koupíte například bundu se špatným zipem s tím, že si ho vyměníte sami, nemůžete za měsíc přijít zpět a bundu vracet, protože jste si to s vlastní opravou rozmysleli.

Ohlídejte si platnost voucheru na zboží

Jestliže jste dostali k Vánocům v dnešní době oblíbený poukaz či voucher na zboží, pozor na jeho platnost. Propásnete-li datum na něm uvedené, nemusí prodejce poskytnout nic, poukázka prostě propadne.

Ačkoliv to vypadá nefér, že prodejce peníze dostane, ale nic neposkytne, už v minulosti rozhodl Nejvyšší soud ve prospěch prodejců a poukázku přirovnal k jogurtům. Je jen na zákazníkovi, jestli ho sní, nebo nechá datum spotřeby vypršet.

Anketa

Reklamovali jste už někdy vánoční dárek?
Ano
52,9 %
Ne
47,1 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 51 čtenářů.
Související témata:

Související články

Přehledně: U koho a jak uplatnit reklamaci

Čeští spotřebitelé mnohdy tápou, u koho mají uplatnit reklamaci zakoupeného zboží. Často se dostávají do začarovaného kruhu, když je obchodník odkazuje na...

Poplatek za reklamaci zboží neplaťte

Dobu hektických předvánočních nákupů vystřídalo období častých reklamací. Někteří obchodníci se ale mohou vykrucovat a k oprávněné reklamaci zákazníka se...

Výběr článků

Načítám