Článek
Pokud si pořídíte použité zboží, neznamená to, že v případě zjištěné vady budete mít smůlu. Zákon spotřebitele chrání i v tomto případě, dává mu tak možnost zboží reklamovat. Ovšem je třeba rozlišit, jaké nedostatky na zakoupeném zboží se za vadu považují, i to, od koho jste zboží pořídili.
Zboží od podnikatele či soukromé osoby?
Použité zboží můžete koupit jak od podnikatele, který ho nabízí za účelem dosažení zisku, tak od soukromé osoby, která pouze prodává něco, co jí doma přebývá.
V případě nákupu od podnikatele jsou ale kupující mnohem lépe chráněni a zboží mohou reklamovat téměř ve stejném režimu a se stejnou vymahatelností, jako kdyby kupovali zboží nové. Na plnění povinností prodávajícího navíc dohlíží dozorové orgány, zejména Česká obchodní inspekce.
Přehledně: Jak nenaletět nepoctivému e-shopu
„Pokud zboží koupíte od soukromé osoby, platí sice také 24měsíční odpovědnost za vady, neplatí zde ale známých 30 dní k vyřízení reklamace. Povinnost vyřídit reklamaci do 30 dnů má pouze podnikatel ve vztahu ke spotřebiteli. A když prodávající svoji odpovědnost neuzná, budete muset nárok vymáhat u soudu,“ upozornila Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Podnikatel je v každém případě povinen upozornit kupujícího, že zboží již bylo použito. S tím souvisí i předání informací o míře opotřebení daného zboží, tedy jak dlouho a jakým způsobem bylo používáno.
„U některého zboží je mnohem snazší o tomto informovat – například u strojů a techniky, kde je zaznamenáván počet motohodin. Lze tedy dohledat, jak dlouho se věc užívala,“ uvedla Hekšová. „Naproti tomu při koupi běžného vybavení domácnosti jako jsou pračky, ledničky nebo mixér bude třeba pro odhad míry opotřebení a budoucí životnosti věnovat větší pozornost materiálu výrobku, jeho provedení nebo ceně,“ dodala.
Zboží dorazilo poškozené. Může za to prodejce, či dopravce?
Kdy lze vadu reklamovat
I u použitého zboží se mohou vyskytnout vady, které lze u prodávajícího reklamovat. Je ale třeba rozlišit, o jako vadu se jedná.
Za vadu se u již použitého zboží totiž nepovažují nedostatky, o kterých kupující předem věděl, nebo které plynou z míry opotřebení, tedy doby a způsobu užívání. Kupující musí být s těmito informacemi seznámen.
Pokud si například koupíte rok starý mobilní telefon, jehož baterie se bude vybíjet o třetinu rychleji než nová, jedná se o standardní snížení její výkonnosti, které vám potvrdí většina odborníků v dané oblasti (rovněž s poklesem výkonnosti baterie můžete už při koupi počítat i vy).
Pokud by však baterie měla v této době nulovou kapacitu, jednalo by se o vlastnost, kterou jste nemohli očekávat, pokud jste na ni nebyli upozorněni. Tedy o vadu, jejíž odstranění můžete po prodávajícím žádat, upozorňuje dTest.
Kratší záruční doba
U reklamace použitého zboží můžete postupovat stejně, jako kdyby se jednalo o nové zboží.
„Největší pozor by si spotřebitelé měli dát na zkrácení záruky u použitého zboží. Zákon prodávajícím umožňuje ujednat kratší záruční dobu, ale nesmí být kratší než 12 měsíců,“ upozornila Hekšová.
Podle zákona musí prodávající odstranit vadu opravou, která ale nesníží hodnotu věci, nebo vyměnit vadné zboží za nové zboží bez vady. Dalším možným řešením je odstoupení od kupní smlouvy.
V případě použitého zboží však není možné, aby prodávající sehnal zcela stejně opotřebovaný jiný kus zboží. Zákon tedy namísto výměny zboží dává kupujícímu v tomto případě rovněž právo na přiměřenou slevu z ceny.